Logga in

Glömt ditt lösenord?

Om sekretess i kommunal tillsyn över enskilda förskolehuvudmän

Kommunen utövar tillsyn över fristående förskolor. Det är dock inte vida känt bland tjänstemän inom den kommunala förskoletillsynen att många uppgifter i handlingar i tillsynsärenden är sekretessreglerade. Stadsjuristen Natalie Glotz Stade redogör för den aktuella sekretessbestämmelsen i 30 kap. 27 § offentlighets- och sekretesslagen och hur kommunen bör tänka kring dess tillämpning.

En kommun har som uppgift att godkänna enskilda som huvudmän för förskolor (2 kap. 5 § skollagen [2010:800], 2 kap. 7 § andra stycket skollagen). Kommunen utövar även tillsyn över fristående förskolor, se 26 kap. 4 § första stycket 1 skollagen. En kommun har inom ramen för sin tillsyn samma möjligheter att ingripa som Statens skolinspektion har i fråga om tillsyn över bland annat grund- och gymnasieskolor.

Det finns en sekretessbestämmelse i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), OSL, som är tillämplig i kommunens tillsynsverksamhet, det vill säga även i verksamheten som avser tillsyn över fristående förskoleenheter. Det är 30 kap. 27 § OSL. Glöm 23 kap. 1 § OSL i detta avseende. 23 kap. 1 § OSL är endast tillämplig på själva verksamheten i och runtomkring kommunala förskolor (inkluderande till exempel uppgifter om personer som står i förskolekö och dylikt) och kan inte tillämpas inom tillsynsverksamhet över fristående förskolor.

Ladda ner analysen till höger.  

Publicerad 29 jun 2016

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom skoljuridik:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

Nyheter

I både grundskolan och gymnasieskolan har andelen behöriga lärare ökat något jämfört med föregående läsår. Det framgår av ny statistik från Skolverket.

22 apr 2024

Det menar kammarrätten som avslår ett överklagande om utlämnande av sådana ritningar.

12 mar 2024

Förutom att betala ersättning till eleven har skolan nu meddelat att eleven kommer att erbjudas koshermat framöver.

22 feb 2024