När socialtjänsten blir mer juridisk

De senaste åren har juridiken inom den offentliga sektorn fått en framträdande roll. Inom socialsektorn har lagarna, riktlinjerna och det övriga regelverket fått en större betydelse för det dagliga arbetet i socialt utredningsarbete. Det ställer högre krav på chefer, socialsekreterare och även på politiker, att hålla koll på regelverket.

Beatrice Nordebrink, konsult inom socialrätt på JP Infonet, menar att juridiken tar allt större plats i den offentliga sektorn och inom socialtjänsten.

Har det blivit svårare att arbeta och verka som tjänsteman och politiker inom den sociala sektorn till följd av detta?

– Ja, det tror jag att det har, menar Beatrice. Det har blivit mer krav på dokumentation och krav på hur handläggningen ska se ut. Krav som inte fanns för cirka tio år sedan. Även politiker på lokal nivå behöver sätta sig in i ett rättsområde som snurrar ganska snabbt, speciellt inför valår.

Du menar också att det har blivit ett större fokus på regelverket som överordnat, ett bevis av vad som är rätt och fel. Vad innebär detta för framtiden?

– Det innebär att fler beslut överklagas till domstol. I och med det bör chefer och handläggare inom socialtjänsten i större utsträckning hålla reda på domar som är vägledande, säger Beatrice. Det finns naturligtvis en bra och en mindre bra sida med detta. Det kan ses som positivt att fler är informerade om sin rätt och sin möjlighet att få saker prövade i domstol, men det innebär också ett allt större fokus på mer juridiska frågor istället för på det sociala arbetet. En socialsekreterare eller biståndsbedömare ska vara proffs på socialt utredningsarbete, de är inte jurister och ska heller inte förväntas vara det, framhåller Beatrice.

Vilka utmaningar upplever du att socialtjänsten har inom detta område idag?

– Personalförsörjningen, menar Beatrice, även om det på den allra senaste tiden har lugnat ner sig i socialtjänstens personalomsättning.

På vilket sätt kan ni hjälpa socialförvaltningen och enskilda handläggare med dessa frågor?

– Vi på JP Infonet hjälper till och stöttar med allt det juridiska i arbetet genom rådgivning, utbildning, webbkurser och kvalificerat beslutsstöd för socialtjänsten. Vi ser juridiken som ett verktyg till det sociala arbetet som kommunernas tjänstemän dagligen utför.

Senast uppdaterad 25 okt 2017

Mer om Sociala frågor

Utbildningar

  • Under kursen sker en genomgång av det grundläggande regelverket kring handläggning och dokumentation, inklusive de nya lagändringarna. Särskilt fokus läggs på hur informationsinsamling, analys och bedömning ska kunna säkerställa att barnets bästa i möjligaste mån tillvaratas.

    Stockholm Föreläsare: Ulrika Ekebro
  • Kursen är utvidgad till endagskurs vars fokus är på de förändringar som trädde i kraft 1 juli 2018 med viss fördjupning inom de viktigaste frågeställningarna. Kursen vänder sig till främst till handläggare och chefer inom kommunen.

    Stockholm Föreläsare: Finn Kronsporre
  • Kursen ger en grundlig genomgång av regelverket kring handläggning och dokumentation inom socialtjänstens verksamhetsområde. Kursen behandlar den legala ramen och den praktiska handläggningen med speciellt fokus på äldreomsorgen.

    Stockholm Föreläsare: Beatrice Nordebrink

Prenumerera på vårt fokusbrev Social

Se vår integritetspolicy

Webbtjänster inom området