Logga in

Logga in formulär

Ange ditt användarnamn. Ange ditt lösenord. Glömt ditt lösenord?

Är det tillåtet för en upphandlande myndighet att förlänga anbudsansökningstiden?

Är det tillåtet för en upphandlande myndighet att förlänga anbudsansökningstiden efter utgånget ansökningsdatum? Och detta utan att informera de anbudsansökande som redan lämnat in?

Observera att frågan ovan besvarades för en tid sedan och att nya regler och nya avgöranden kan ha tillkommit sedan dess.

Tidsfristerna regleras i 8 kap. LOU och LUF. I dessa kapitel finns bestämmelser som anger vissa minimifrister och när dessa kan förkortas eller måste förlängas på grund av särskilda omständigheter. Frågan är då om anbudsansökningstiden får förlängas också vid andra situationer samt efter att fristen löpt ut. Varken bakomliggande direktiv eller LOU besvarar frågan närmare, även praxis är sparsam. Vår uppfattning, i brist på närmare vägledning men med visst stöd av doktrin, är att det som huvudregel inte är tillåtet att förlänga tidsfristen efter det att upphandlingen har påbörjats. Den tid som angetts i annonsen kan i vart fall inte ändras väsentligt utan att den upphandlande myndigheten måste avbryta upphandlingen och annonsera en ny. Anledningen till detta är att potentiella leverantörer kan ha avstått från att ansöka på grund av tidsbrist redan vid den först gällande ansökningstiden.

Vidare måste ju förfarandet som alltid vara förenligt med de grundläggande upphandlingsrättsliga principerna som kommer till uttryck i 1 kap. 9 § LOU. Om inte samtliga potentiella leverantörer får tillgång till samma information vid samma tillfälle och samma förutsättningar i övrigt strider ju förfarandet mot likabehandlingsprincipen.

Har du frågor inom upphandling som du behöver hjälp med? Upptäck vår juridiska rådgivning

Publicerad 20 jun 2016

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom konkurrensrätt och upphandlingsrätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

Nyheter

Förvaltningsrätten tillämpade direktivstyrda bestämmelser enligt LOU utan att utreda eller motivera varför, trots att upphandlingsdokumentet angav icke-direktivstyrd reglering.   

3 sep 2025

Två av vår experter analyserar kammarrättens avgörande som behandlar i vilka fall domstolarna ska utöva sin utredningsskyldighet i mål om upphandling.  

2 sep 2025

HFD har i ett mål från mars i år klargjort hur den ser på tidpunkten för avslutandet av ett upphandlingsärende. Vår expert analyserar domen!

23 maj 2025