Kurs - Offentlig upphandling – en grundkurs

Sedan den 1 januari 2017 regleras den offentliga upphandlingen i Sverige av inte mindre än fyra lagar, varav lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, (LOU) är den mest kända. Lagarna om offentlig upphandling är dock av ramkaraktär i huvudsak och EU:s grundläggande gemenskapsrättsliga principerna får stort genomslag på den praktiska tillämpningen. 

Den offentliga upphandlingen är reglerad genom lagstiftning och vägledande rättspraxis, detta såväl ur ett teoretiskt som praktiskt perspektiv. Med rättsreglerna och vägledande praxis som grund innehåller utbildningen ett stort antal exempel från verkligheten som vi applicerar det teoretiska ramverket på.

Kursen riktar sig till dig som är ny eller relativt nyligen börjat arbeta med regelverket i rollen som advokat eller annan jurist, upphandlare, entreprenör, konsult m.fl. Det är en fördel om du viss kunskap om det upphandlingsrättsliga regelverket.

Föreläsare

Per-Ola Bergqvist

Advokat och delägare, Foyen Advokatfirma

Andrea Sundstrand

Docent i offentlig rätt, specialist på offentlig upphandling

Programpunkter för utbildningen

  • Vilka är de lagar som reglerar den offentliga upphandlingen i Sverige och när och vem skall de tillämpas?
  • Lagarnas upplägg, struktur och bakgrund
  • De grundläggande principerna för offentlig upphandling
  • Vad är en upphandlande myndighet/enhet och andra centrala definitioner?
  • Delbara och odelbara kontrakt. Vad är ett blandat kontrakt?
  • På vilka anskaffningar skall lagarna inte tillämpas?
  • Regelverket om tillåtna köpa och samarbeten inom den offentliga sfären
  • Anbudsamverkan – grupper av leverantörer
  • Potentiella anbudsgivares medverkan i förberedelserna för upphandlingen och marknadsundersökningar
  • Att dela upp upphandlingar i separata delar och att begränsa möjligheten till tilldelning
  • Tröskelvärdena och beräkna kontraktets värde
  • Upphandlingsföranden, standardvarianter och undantagsförfaranden
  • Att tilldela direkt utan föregående annonsering – vilka möjligheter finns till det?
  • Ramavtal och inköpscentraler
  • Elektroniska medel vid upphandling
  • De tekniska specifikationerna – särskilt om ”eller likvärdigt” och krav på märkning.
  • Annonsering och anbudsfrister
  • Regler om kommunikation, kompletteringar under anbudstiden, fråga/svar
  • ”Orena” anbud som inte får antas.  
  • Kompletteringar och förtydligande till lämnade anbud
  • Egen försäkran – ett verktyg med komplikationer
  • Uteslutning av anbudsgivare – skyldighet och möjlighet
  • Kvalificeringskrav
  • Anbudsutvärdering – det omöjligas konst
  • Onormalt låg anbud
  • Upphandlingslagstiftningen påverkan på villkoren för kontraktet – bl.a. om arbetsrättsliga villkor.
  • Att skriva ett fullödigt tilldelningsbeslut och att iaktta avtalsspärr
  • Sekretess före och efter att tilldelningsbeslut meddelats
  • Att angripa en upphandling, de s.k. rättsmedlen.

Kontakt

Har du frågor om kursen Offentlig upphandling – en grundkurs  eller undrar något kring vårt övriga kursutbud inom upphandling, kontakta oss på utbildning@jpinfonet.se eller 08-120 99 000