JP Infonet.se

Jäv - om jävsgrunderna i förvaltningslagen

Den som fullgör uppgifter inom den offentliga förvaltningen ska enligt regeringsformen iaktta saklighet och opartiskhet. Partsintressen ska alltid uppmärksammas eftersom de kolliderar med kravet på opartiskhet och påverkar förmågan till saklighet.

Att handläggaren har viljan och förmågan att förhålla sig objektiv är normalt inte nog. Jävsproblematiken tar inte sikte på en befattningshavares moral och kompetens utan på förekomsten av sådana yttre faktorer som placerar honom eller henne i situationer, där det rent allmänt sett finns en risk för att ovidkommande hänsyn skulle kunna spela en roll. Det finns inte något krav på otillbörligt gynnande för att jävsreglerna ska vara tillämpliga.

De olika jävssituationerna regleras i 11 § förvaltningslagen:

  • Sakägarjäv eller intressejäv (första punkten)
  • Släktskapsjäv (också första punkten)
  • Ställföreträdarjäv (andra punkten)
  • Tvåinstansjäv (tredje punkten)
  • Ombudsjäv (fjärde punkten)
  • Biträdesjäv (också fjärde punkten)
  • Delikatessjäv eller grannlagenhetsjäv (femte punkten)

Undantagsbestämmelsen

11 § andra stycket förvaltningslagen avser att klargöra att även om det i ett ärende föreligger någon omständighet som formellt grundar jäv, till exempel släktskap, ska det vara möjligt att bortse från denna omständighet om frågan om opartiskhet uppenbarligen saknar betydelse i ärendet.

Bestämmelsen i andra stycket kan tillämpas då det rör sig om ärenden som är helt rutinbetonade. Om ärendet i något hänseende är kontroversiellt, erbjuder alternativa lösningar eller kräver mera djupgående överväganden, måste jävsgrunderna uppmärksammas.

Att undantagsbestämmelsen ska tillämpas med stor restriktivitet framgår av att det ska vara ”uppenbart” att frågan om opartiskhet saknar betydelse.

Den som är jävig får inte handlägga ärendet

Enligt 12 § första stycket förvaltningslagen får den som är jävig inte handlägga ärendet. Det innebär att den jävige inte får ta befattning med ärendets beredande eller avgörande.

I många situationer kan det vara nödvändigt att en åtgärd vidtas omedelbart eller i varje fall vara förenat med olägenhet att uppskjuta åtgärden. Det finns därför en undantagsföreskrift i 12 § första stycket som medger att den jävige både utreder och avgör ärendet (se prop. 1971:30 sid. 344 och sid. 357). Undantaget ska bara tillämpas i just undantagssituationer.

Särskild prövning

Ställs jävsfrågan på sin spets måste den tas upp till särskild prövning. I den prövningen får den ifrågasatta personen delta bara om myndigheten inte är beslutför utan honom och någon annan inte utan olägligt uppskov kan ersätta honom. Myndigheten ska snarast möjligt meddela beslut i jävsfrågan. Detta beslut får inte överklagas för sig, utan bara i samband med att beslutet i själva ärendet eventuellt överklagas.

Tjänster för dig som arbetar inom förvaltning

JP Infonet erbjuder både informationstjänster och utbildningar till dig som arbetar inom förvaltningsområdet.

Informationstjänsten JP Förvaltningsnet erbjuder ett kvalificerat stöd till alla som arbetar med förvaltningsrättsliga frågor inom kommunen eller på en myndighet, domstol eller advokatbyrå. I tjänsten finns material om bland annat kommunala befogenheter, utlämnande av allmän handling, sekretessprövning, serviceskyldighet, omprövning av beslut och laglighetsprövning. Läs mer om JP Förvaltningsnet här.

För dig som är i behov av en grundläggande genomgång eller en fördjupning i förvaltningsområdets frågeställningar håller vi utbildningar på både ingångs- och fördjupningsnivå. Se hela kursutbudet här.

Kommunala jävsregler är en praktisk kurs på webben som passar bra som utbildningsmaterial för hela organisationen. Läs mer om kursen här

Vår lagkommentar till förvaltningslagen (1986:223) uppdateras fortlöpande av våra jurister. Läs mer om JP Kommentarer Förvaltningslagen här.

Senast uppdaterad 9 okt 2017

Mer om Offentlig förvaltning
Utbildningar
  • Denna kurs om sekretess inom hälso- och sjukvården behandlar bland annat frågan om inre sekretess, tillgång till patientuppgifter, undantag från sekretess och utlämning av journaler. Kursen leds av en läkare och en jurist vilket förser deltagarna med en unik kombination av teoretiska och praktiska exempel.   

    Stockholm Föreläsare: Linda Larsson, Hans Adler
  • Kursen innehåller en gedigen genomgång av offentlighetsprincipen och dess grundstenar, vad som är en allmän handling och statusen för olika anteckningar och mellanprodukter. Vi behandlar även frågor kring utlämnande av handlingar samt frågorna om sekretess.

    Stockholm Föreläsare: Malen Wallén
  • Kurs - Kommunen och juridiken
    Offentlig förvaltning

    Uppdaterad kurs! Kursen behandlar kommunens allmänna kompetens, nämndernas roller och ansvar samt delegations- och jävsreglerna och är uppdaterad med ny förvaltnings- och kommunallag.

    Stockholm Föreläsare: Christer Hjert