Förvaltningslagen - rättssäkerhet & service | JP Infonet
JP Infonet.se

Förvaltningslagen – grunden för rättssäkerhet och service

Förvaltningslagen (2017:900) reglerar förvaltningsmyndigheternas verksamhet. Begreppet förvaltningsmyndighet innefattar alla statliga och kommunala myndigheter, förutom regeringen och domstolarna. Den nya förvaltningslagen trädde i kraft 1 juli 2018. Lagen ska stärka rättssäkerheten för de enskilda medborgarna genom enklare och modernare regler för förvaltningsmyndigheternas arbete. 

Förvaltningslagen ger en grundläggande struktur för kontakterna mellan myndigheter och enskilda vid ärendehandläggning. Lagens främsta syfte är att värna medborgarnas rättssäkerhet när de har med förvaltningsmyndigheter att göra. 

förvaltningslagen

Förvaltningslagen bygger också på sambandet mellan rättssäkerhet och service. Myndigheterna ska agera opartiskt och korrekt i juridisk mening, men lagen ställer också krav på att de ska lämna snabba, enkla och entydiga besked och hjälpa medborgaren att ta till vara sin rätt. Förvaltningslagen bildar grunden för hur ärenden ska handläggas och reglerna ska tillämpas av alla myndigheter på alla områden.

Tydligare regler och mer lättillgängligt innehåll

Den ökade digitaliseringen i samhället har lett till att förfarandet hos myndigheter i allt högre utsträckning sköts med hjälp av digital informations-​ och kommunikationsteknik. Betydelsen av enkelhet, effektivitet och snabbhet har blivit alltmer viktigt och därför infördes den nya förvaltningslagen. 

Förvaltningslagens innehåll har blivit mer lättillgängligt, exempelvis genom en omfattande rubrikanvändning. Lagen innehåller tydligare regler för myndigheters handläggning – om hur ett ärende inleds, om myndigheternas utredningsansvar, om när en myndighet får ändra ett beslut och om vilka beslut som får överklagas. Nytt är också att en medborgare kan kräva att ett ärende ska avgöras snabbare genom införandet av dröjsmålstalan.

Förvaltningslagen (2017:900) innehåller följande kapitel

  • Lagens tillämpningsområde
  • Grunderna för god förvaltning
  • Allmänna krav på handläggningen av ärenden
  • Hur ärenden inleds och åtgärder när handlingar ges in
  • Beredning av ärenden
  • Myndighetens beslut
  • Rättelse och ändring av beslut
  • Överklagande

Tjänster för dig som arbetar inom eller med offentlig förvaltning

JP Infonet erbjuder både webbtjänster, utbildningar och rådgivning till dig som arbetar inom förvaltningsområdet.

I våra webbtjänster hjälper vi dig att reda ut frågor oavsett om du arbetar på en kommun, statlig myndighet, domstol eller advokatbyrå. Här hittar du informationstjänsten JP Förvaltningsnet, lagkommentarer, rättsfallstjänster och mycket mer. Se alla webbtjänster inom förvaltningsrätt här. 

För dig som är i behov av en grundläggande genomgång eller en fördjupning i förvaltningsområdets frågeställningar håller vi utbildningar på både ingångs- och fördjupningsnivå. Se våra kurser inom förvaltningsrätt här. 

Senast uppdaterad 25 okt 2019

Mer om Offentlig förvaltning
Utbildningar
  • Hot, våld och trakasserier ökar mot offentlig sektor. Hur vanligt är problemet? Vilka blir utsatta? Och vad kan man göra för att förhindra trakasserierna i ett tidigt skede? 

    Stockholm 1-dagskurs Kursledare: Susanne Strand
  • Kursen ger en översikt av de regelsystem som styr myndighetsutövning och är uppdaterad med nya förvaltningslag m.m. Viss fördjupning sker även i de områden som är av störst praktisk betydelse för dig som arbetar inom den offentliga förvaltningen. (6 undervisningstimmar)

    Stockholm 1-dagskurs Kursledare: Malen Wallén
  • Kursen innehåller en grundläggande genomgång av Plan- och bygglagen (PBL) med ett särskilt fokus på de senaste lagändringarna och några av de frågetecken som uppkommit därmed. Viss fördjupning sker inom de mest aktuella frågeställningarna. (6 undervisningstimmar)

    Stockholm 1-dagskurs Kursledare: Johannes Holmgren

Om JP Infonet


JP Infonet erbjuder tjänster och vägledning för dig som berörs av juridik i din yrkesroll. Vår vision är att tillgängliggöra juridiken, så att du som kund ska få all information, beslutsstöd och kompetens du behöver – på det sätt som du föredrar.

Mer om oss

Webbtjänster inom området