Kurs
Utbildning för nämndsekreterare
Om kursen
Denna kurs sträcker sig över två dagar och ger en överblick av relevant juridik som du som arbetar med nämndadministration måste känna till och kunna tillämpa. Den är framtagen för att hjälpa till att tackla den svåra roll som nämndsekreterare har.
Kursen ger en praktisk introduktion och viss fördjupning i de juridiska regler som styr ditt arbete. Vi börjar med kommunens organisation, ansvarsfördelning och samspelet mellan kommunfullmäktige, kommunstyrelse, nämnder och andra organ. Vi går igenom viktiga styrdokument som reglementen och delegationsordningar, samt regelverk för återrapportering. Du får även insikt i hur sammanträden hanteras och praktiska detaljfrågor kring dessa. Vidare behandlas de förtroendevaldas rättigheter, skyldigheter och rollfördelning mellan dem och tjänstepersonerna, samt vilka sanktioner som kan bli aktuella.
Slutligen går vi igenom kraven för ärenden som innebär myndighetsutövning och hur överklagandeprocesserna, förvaltningsbesvär och laglighetsprövning, fungerar.
Efter avslutad kurs förväntas du som kursdeltagare förstå de juridiska grunderna kring ditt uppdrag som nämndsekreterare med fokus på planering, genomförande och efterarbete av sammanträdandena inom nämndadministration. Du förväntas även kunna tillämpa gällande rätt och tänka rätt när ett kommunaljuridiskt problem ska lösas.
För vem passar kursen?
Denna utbildning för nämndsekreterare riktar sig till dig som redan är det, ska jobba som sådan eller har arbetsuppgifter som motsvarar en nämndsekreterares i en kommun, en gemensam nämnd eller ett kommunalförbund.
För deltagare på plats:
För dig som deltar på plats väntar en unik möjlighet att mingla med föreläsaren Natalie Glotz Stade och andra nämndsekreterare efter första dagens föreläsningspass. Ett perfekt tillfälle att bygga värdefulla relationer inför framtiden. Vi bjuder på alkoholfri dryck och lättare tilltugg.
För dig som vill fördjupa dig ytterligare i ämnet rekommenderar vi kurserna:
Dataskydd för nämndsekreterare och Allmänna handlingar och sekretess för nämndsekreterare
Programpunkter
- Kommunens organisation och ansvarsfördelning
- Reglementen, delegationsordningar, förordnanden och andra viktiga styrdokument
- Att planera, genomföra och efterarbeta ett sammanträde från ax till limpa:
- Kallelse, föredragningslista
- Om närvaro, utseende av justerare, ändringar i föredragningslistan m.m.
- Stängda eller öppna dörrar?
- Hantering av ledamöters rätt att väcka ärenden i nämnd
- Jäv
- Frågor kring överläggning, att ställa proposition, omröstning
- Om protokollföring
- Reservationer, särskilda yttranden och protokollsanteckningar
- Justering, omedelbar justering
- Rättelser
- Anslagstavlan - De förtroendevalda och de anställda, befogenheter, skyldigheter, rättigheter, juridiskt ansvar
- De två överklagandespåren: förvaltningsbesvär och laglighetsprövning
Kursmaterial
Allt material som tas upp under kurser får du tillgång till via en kursportal. Om du inte sedan tidigare har inloggningsuppgifter så skickas de till dig senast dagen innan kurstillfället.
I samband med kurstillfället får du även tillgång till informationstjänsten JP Förvaltningsnet, där du hittar ytterligare fördjupande material inom rättsområdet.
Omdöme om kursen (4,7/5)
Baseras på 9 kursdeltagare
Såhär tycker tidigare deltagare
-
Fängslande och lärorikt, med utrymme för mingel och nätverkande. Allt i trevliga, behagliga miljöer både under kursen och med närheten till staden på kvällen.
Camilla Grahn Nämndsekreterare Arvidsjaur kommun -
Det allra bästa med kursen var engagemanget från projektledare och utbildningsledare. Glädjen och den pedagogiska tydligheten inklusive de många exempel som nämndes på rättsfall m.m. gjorde kursen lätt att ta till sig och praktiskt tillämpbar.
Hanna Holmäng Nämndsekreterare Nacka kommun
Kursledare
Natalie Glotz Stade är jurist och arbetar med juridisk rådgivning på JP Infonet. Hon håller även kurser inom socialrätt, kurser inom skoljuridik och kurser inom offentlig förvaltning.
Tillgängliga kursupplägg
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom förvaltningsrätt:
Upptäck mer
Kurser
Tjänster
Nyheter
En man ville hos en kommun ta del av 41 000 000 mejl på plats i stadshuset. Kammarrätten instämmer i kommunstyrelsens bedömning att det skulle möta betydande hinder att tillhandahålla handlingarna på stället. Mannen får därför inte ta del av handlingarna.
1 okt 2024
Flertalet kammarrättsavgöranden har under sommaren 2024 prövat en journalists begäran att få ta del av handlingar i ett individärende med stöd av en fullmakt från den enskildes föräldrar. I denna analys tittar Kalle Larsson närmare på kammarrätternas resonemang.
30 sep 2024
Upptagningar i databaser omfattas av biblioteksregeln om de används på samma sätt som böcker i ett bibliotek. Det konstaterar kammarrätten och beslutar därför att en domstol inte behöver lämna ut en lagkommentar.
30 aug 2024