Logga in

Glömt ditt lösenord?

Vad krävs för att få strandskyddsdispens?

Enligt 7 kap. 13 § miljöbalken (1998:808), MB, råder strandskydd vid havet och vid insjöar och vattendrag. Syftet med strandskyddet är att trygga förutsättningarna för allmänhetens friluftsliv och bevara goda livsvillkor på land och i vatten för djur- och växtlivet.

Inom strandskyddsområde får enligt 7 kap. 15 § MB bl.a. inte uppföras nya byggnader och andra anläggningar eller anordningar utföras, om det hindrar eller avhåller allmänheten från att beträda ett område där den annars skulle ha fått färdas fritt.

Enligt 7 kap. 18 b § MB får kommunen i enskilt fall ge dispens från förbuden i 15 § om det finns särskilda skäl.

I 7 kap. 18 c § MB anges vad som kan vara särskilda skäl vid prövning av dispens från strandskydd. Inga andra skäl får användas. 

  • Den aktuella platsen är belägen på redan ianspråktagen mark.
  • Den aktuella platsen är avskuren från stranden av till exempel en järnväg eller större väg och saknar därför betydelse för allmänhetens friluftsliv.
  • Anläggningar som måste ligga vid vattnet, det kan vara båthamnar, bryggor, pirar med mera. Sådana bör dock inte uppföras inom områden med stort rekreationsvärde eller om djur- och växtlivet påverkas på ett icke acceptabelt sätt. Samlokalisering bör eftersträvas.
  • Det avser ett område som behövs för att utvidga en pågående verksamhet och utvidgningen kan inte ske utanför området.
  • Det avser ett område som behöver tas i anspråk för att tillgodose ett angeläget allmänt intresse som inte kan ske utanför området.
  • Det avser ett område som behöver tas i anspråk för att tillgodose ett annat mycket angeläget intresse.

I områden som är utpekade som landsbygdsutvecklingsområden i strandnära lägen får andra skäl anges, 7 kap. 18 d § MB.

Av 7 kap. 25 § MB följer att vid prövning av frågor om t.ex. strandskydd ska hänsyn tas även till enskilda intressen. En inskränkning i enskilds rätt att använda mark eller vatten som grundas på skyddsbestämmelse i kapitlet får därför inte gå längre än som krävs för att syftet med skyddet ska tillgodoses.

Vid alla dispenser och upphävanden måste man lämna en fri passage närmast vattnet, 7 kap. 18 f § MB.

Har du frågor inom miljörätt som du behöver hjälp med? Upptäck vår juridiska rådgivning

Det här dokumentet är hämtat från JP Miljönet - din informationstjänst inom miljörätt. Tjänsten innehåller bland annat domar, referat och analyser av framstående experter på området. Läs mer om den här!

Publicerad 15 jun 2016

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom miljörätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Dagvattenjuridik
Avfallslagstiftningen

Tjänster

Nyheter

Rådet har formellt antagit direktivet om skydd för miljön genom straffrättsliga bestämmelser. Genom lagstiftningen kommer utredningar av och åtal för miljöbrott att förbättras.   

22 apr 2024

Europeiska unionens råd antog i mars ett förslag till direktiv om företags ansvar för deras påverkan på mänskliga rättigheter och miljön. Vi har analyserat förslaget här.

10 apr 2024

I den här analysen förklarar Sara Magnéli hur klimatanpassade avtal kan användas som ett centralt verktyg i klimatomställningen.

9 apr 2024