Logga in

Glömt ditt lösenord?

IMY fokuserar på inkommande klagomål

Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) har beslutat om en ny tillsynspolicy och en plan för de tillsyner som ska genomföras under de kommande två åren. Ett övergripande fokus är att utreda klagomål från enskilda.

dataskydd_IMY_fokuserar_pa_inkommande_klagomal_16x9.jpg

Under de kommande två åren kommer huvuddelen av IMY:s tillsynsärenden att avse dataskyddsförordningen och bygga på klagomål från enskilda personer.

– Dataskyddsförordningen, GDPR, stärker enskildas rättigheter och ökar kraven på de företag, myndigheter och andra som hanterar personuppgifter. Det är därför viktigt att klagomål från enskilda utreds och att vi uppmärksammar allvarliga brister i personuppgiftshanteringen, säger Lena Lindgren Schelin, generaldirektör för IMY.

IMY kan även inleda tillsyn på eget initiativ med anledning av en anmälan om personuppgiftsincident, ett tips, uppgifter i media eller på grund av annan information. Det kan också vara uppgifter i klagomål som myndigheten bedömer ska leda till en bredare tillsyn än att enbart omfatta det enskilda klagomålet.

– Granskningar kan till exempel inledas om det bedöms handla om allvarliga kränkningar av enskildas rätt till privatliv, om behandlingen berör eller kan ge konsekvenser för många enskilda individer samt om den involverar ny teknik eller ny användning av befintlig teknik som kan påverka den enskildes rätt till privatliv väsentligt.

Andra tillfällen då IMY kan inleda granskningar är om myndigheten blir uppmärksammad på att det förekommer grovt åsidosättande av god sed inom inkasso- eller kreditupplysningsverksamhet eller olaglig sådan verksamhet.

– Även i fall där vi bedömer att det finns ett väsentligt behov av vägledande praxis kan det vara aktuellt för oss att inleda tillsyn, säger Lena Lindgren Schelin.

Publicerad 8 apr 2021

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom it-rätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

Nyheter

Antalet försök till cyberangrepp ökade kraftigt mot statliga myndigheter och leverantörer av samhällsviktiga tjänster under 2023. Det framgår av MSB:s årsredovisning av it-incidentrapporter. 

8 apr 2024

Vår expert Monika Wendleby går i den här analysen igenom avgörandet utifrån olika EU-rättskällor.

8 apr 2024

I denna analys reder vår expert Jakob Söderbaum ut begreppen, beskriver behovet och förutsättningarna för att jobba med spårbarhet med utgångspunkt i GDPR, och framhåller värdet av spårbarhet i den digitala miljön ur dataskyddssynvinkel.

12 mar 2024