GDPR-frågor, klagomål och personuppgiftsincidenter

Under 2018 har inströmningen av GDPR-frågor till Datainspektionen legat på en jämn hög nivå. Peaken kom inte helt oväntat under maj när den nya förordningen började gälla. Sedan dess har myndigheten fått in drygt 1 200 klagomål och 2 400 anmälningar av personuppgiftsincidenter.

dataskydd_GDPR-fragor_trillar_fortfarande_in_till_Datainspektionen_16x9.jpg

Efter att den nya dataskyddsförordningen började gälla den 25 maj i år har Datainspektionen fått in drygt 1 200 klagomål och 2 400 anmälningar av personuppgiftsincidenter. Under året har myndigheten dessutom besvarat runt 10 600 mejl och 8 000 telefonsamtal kopplade till GDPR.

Frågorna har bland annat handlat om rätten till registerutdrag och radering av uppgifter.

– I början var frågorna mer omfattande – företag ställde ofta frågor om tolkningar. Nu är det lite mer specifika frågor, så det kan man kanske uppfatta som att man har grundläggande kunskaper, även om det finns de som fortfarande inte tagit tag i frågorna, säger Camilla Sparr, jurist på Datainspektionen .

Publicerad 18 dec 2018

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom it-rätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

  • JP ITnet

    Informationstjänsten för dig som arbetar med juridiska frågor inom IT och dataskydd.
  • JP Registerförteckning

    Ett enkelt och användarvänligt verktyg för att uppfylla krav på dokumentation av personuppgiftsbehandling.
  • Rådgivning inom dataskydd

    Behöver du vägledning i frågor som rör GDPR och dataskydd? Våra specialiserade jurister hjälper gärna till.

Nyheter

Myndigheten utfärdar en administrativ sanktionsavgift på 35 miljoner kronor mot bolaget på grund av säkerhetsbrister.

15 sep 2023

Trots verksamhetens viktiga roll I samhället, ifrågasätter kammarrätten allvaret i överträdelserna. Läs mer om domstolens bedömning här!

25 sep 2023