Logga in

Logga in formulär

Ange ditt användarnamn. Ange ditt lösenord. Glömt ditt lösenord?

GDPR-frågor, klagomål och personuppgiftsincidenter

Under 2018 har inströmningen av GDPR-frågor till Datainspektionen legat på en jämn hög nivå. Peaken kom inte helt oväntat under maj när den nya förordningen började gälla. Sedan dess har myndigheten fått in drygt 1 200 klagomål och 2 400 anmälningar av personuppgiftsincidenter.

dataskydd_GDPR-fragor_trillar_fortfarande_in_till_Datainspektionen_16x9.jpg

Efter att den nya dataskyddsförordningen började gälla den 25 maj i år har Datainspektionen fått in drygt 1 200 klagomål och 2 400 anmälningar av personuppgiftsincidenter. Under året har myndigheten dessutom besvarat runt 10 600 mejl och 8 000 telefonsamtal kopplade till GDPR.

Frågorna har bland annat handlat om rätten till registerutdrag och radering av uppgifter.

– I början var frågorna mer omfattande – företag ställde ofta frågor om tolkningar. Nu är det lite mer specifika frågor, så det kan man kanske uppfatta som att man har grundläggande kunskaper, även om det finns de som fortfarande inte tagit tag i frågorna, säger Camilla Sparr, jurist på Datainspektionen .

Publicerad 18 dec 2018

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom it-rätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

Nyheter

Monika Wendleby analyserar här ett avgörande som rör registrerades rättigheter, som lär strida både mot EU-domstolens domar och förvaltningslagen.

3 sep 2024

EU-domstolen har kommit med ytterligare vägledning gällande rätten till skadestånd i GDPR. Denna gång fördjupar sig domstolen i bland annat begreppet immateriell skada. Didrik Värmon analyserar domen.

3 sep 2024

I ett nytt rättsligt ställningstagande gör Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) bedömningen att myndigheten är behörig att granska söktjänster med utgivningsbevis. Detta med anledning av klagomål från enskilda.

14 maj 2024