GDPR-frågor, klagomål och personuppgiftsincidenter

Under 2018 har inströmningen av GDPR-frågor till Datainspektionen legat på en jämn hög nivå. Peaken kom inte helt oväntat under maj när den nya förordningen började gälla. Sedan dess har myndigheten fått in drygt 1 200 klagomål och 2 400 anmälningar av personuppgiftsincidenter.

dataskydd_GDPR-fragor_trillar_fortfarande_in_till_Datainspektionen_16x9.jpg

Efter att den nya dataskyddsförordningen började gälla den 25 maj i år har Datainspektionen fått in drygt 1 200 klagomål och 2 400 anmälningar av personuppgiftsincidenter. Under året har myndigheten dessutom besvarat runt 10 600 mejl och 8 000 telefonsamtal kopplade till GDPR.

Frågorna har bland annat handlat om rätten till registerutdrag och radering av uppgifter.

– I början var frågorna mer omfattande – företag ställde ofta frågor om tolkningar. Nu är det lite mer specifika frågor, så det kan man kanske uppfatta som att man har grundläggande kunskaper, även om det finns de som fortfarande inte tagit tag i frågorna, säger Camilla Sparr, jurist på Datainspektionen .

Senast uppdaterad 18 dec 2018

Mer om IT och dataskydd
Utbildningar
  • Denna utbildning riktar sig främst till dig som som är DSO eller GDPR-samordnare. Utbildningen är i workshopformat och går på djupet inom några typiska ”problemområden” som återkommer för kommun/myndighet.

    Online 1-dagskurs Kursledare: Laura Gashi
  • Är du chef och har personalansvar eller jobbar du med HR-frågor inom offentlig sektor, och vill lära dig med om praktiskt dataskyddsarbete inom kommunledning eller förvaltning är det här en kurs för dig.

    Helsingborg 1-dagskurs Kursledare: Laura Gashi, Emma Svärd

Prenumerera på vårt fokusbrev dataskydd

Se vår integritetspolicy

Webbtjänster inom området