Logga in

Logga in formulär

Ange ditt användarnamn. Ange ditt lösenord. Glömt ditt lösenord?

Hur påverkar partsinsynen myndighetens beslut om att en handling inte får skrivas av?

Fråga

Kan kommunen bestämma att en handling inte får skrivas av eller fotograferas av med hänvisning till att informationen inte bör komma ut samtidigt som den på grund av rätten till partsinsyn inte kan sekretessbeläggas för den enskilde?

Juristens svar

Frågan gäller framför allt tillämpningen av 10 kap. 3 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), OSL, om partsinsyn och former för utlämnande.

Huvudregeln är enligt 10 kap. 3 § 1 st. OSL att sekretess inte hindrar att en enskild som är part i ett ärende hos en myndighet i denna egenskap har rätt att ta del av handlingar i ärendet. Om det är av synnerlig vikt att sekretesskyddade uppgifter inte röjs kan handlingar emellertid vägras att lämnas ut även till en part. Uttrycket synnerliga skäl visar att det ska vara fråga om rena undantagssituationer. I sådana fall ska myndigheten på annat sätt lämna parten upplysning om vad materialet innehåller i den utsträckning det behövs för att parten ska kunna ta till vara sin rätt och det kan ske utan allvarlig skada för det intresse som sekretessen ska skydda.

I 10 kap. 3 § 2 st OSL anges vidare att sekretess aldrig hindrar att en part tar del av ett beslut i ärendet. Även i de fall som här avses har Högsta domstolen i NJA 2008 s. 883 angett att det finns ”visst utrymme för allmänna lämplighetsöverväganden” när det gäller formen för partsinsynen. HD uttalade att det är en lämplighetsfråga om denna insyn ska ske genom studium av handlingen hos domstolen (eller myndigheten), genom att parten får en kopia av handlingen eller på något annat sätt.

Tilläggas kan att om en myndighet enligt 3 § lämnar en sekretessbelagd uppgift till en enskild part, får myndigheten enligt 10 kap. 4 § OSL göra ett förbehåll som inskränker mottagarens rätt att lämna uppgiften vidare eller att utnyttja uppgiften. (Förbehållet får dock inte innebära ett förbud mot att utnyttja uppgiften i ärendet som parten är involverad i, avse muntliga upplysningar mellan part och ombud med mera). Genom ett sådant förbehåll uppstår en tystnadsplikt för parten.

Ursprungligen publicerad i JP Förvaltningsnet.

Ny praxis och lagändringar kan ha tillkommit sedan texten skrevs. De senaste uppdateringarna och hur dessa påverkat rättsområdet hittar du alltid i relevant informationstjänst.

Publicerad 16 apr 2025

Jan Melander

Jurist inom offentlig rätt

JP Infonet vill upplysa om att svaret som ges är övergripande och inte en rekommendation till beslut i något enskilt fall.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom förvaltningsrätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

Nyheter

Kommunfullmäktiges beslut om att inte köpa in varor och tjänster från företag verksamma i Ryssland låg utanför den kommunala kompetensen. Kammarrätten konstaterar därför att det var rätt av förvaltningsrätten att upphäva beslutet.  

16 apr 2025

Vår expert Jan Melander, jurist inom offentlig rätt, svarar på frågan.

24 mar 2025

Riksdagen röstade ja till regeringens förslag om en ny lag som innebär att kommuner, regioner, skolor och ett antal statliga myndigheter utan hinder av sekretess ska lämna ut vissa uppgifter till Polismyndigheten och övriga brottsbekämpande myndigheter.  

14 mar 2025