Logga in

Logga in formulär

Ange ditt användarnamn. Ange ditt lösenord. Glömt ditt lösenord?

”Varningstecken på samordnade eller överenskomna anbud är oftast en likartad prissättning”

Efter två avgöranden i EU-domstolen vet vi att anbud från två företag i samma koncern kan behöva utredas och i slutändan förkastas om dessa inte är ”självständiga och oberoende”. Men vad ligger i begreppet och hur agerar man rent praktiskt om man får två misstänkt lika koncernanbud? Detta kommer Fredrik Rogö, upphandlingsjurist på Göteborgs stads inköps- och upphandlingsförvaltning, att berätta mer om under Upphandlingsrättsdagen den 7 november. Vi passade på att ställa några frågor till honom inför konferensen. 

Hej Fredrik! Vilka varningstecken bör myndigheter vara uppmärksamma på under utvärderingsprocessen när det inkommer anbud från två olika företag inom samma koncern?


Varningstecken på samordnade eller överenskomna anbud är oftast en likartad prissättning eller att anbuden innehåller andra likheter som inte borde uppstå vid självständigt utformade anbud. Men vad gäller prissättning kan det också vara tvärtom, att två koncernbolag har samarbetat inför anbudslämnandet genom att lägga korsvis olika priser i syfte att erhålla fördelar vid avrop, om det är fråga om ramavtal. Sådan typ av samordning skapar också oberättigade fördelar gentemot andra anbudsgivare.

Andra saker man bör kontrollera är om bolagen har samma styrelse och VD, eller till och med samma person som anbudsansvarig.

Vilka skulle du säga är de största utmaningarna när det kommer till att säkerställa att anbud från olika företag inom samma koncern är oberoende och inte samordnade?


En stor utmaning är att det är ganska svajigt kring vad som faktiskt utgör ett självständigt och oberoende anbud. Den rättspraxis som finns, åtminstone från EU-domstolen, handlar främst om när utredningsskyldigheten inträder. Men hur den här utredningen och bedömningen av självständigheten ska gå till i praktiken är inte särskilt tydligt.

Kan du ge något exempel på vilka specifika kriterier eller indikatorer upphandlande myndigheter bör fokusera på för att bedöma om koncernanbud är tillräckligt oberoende?


Självklart! Om två koncernbolag verkligen agerat för självständighet, bör det finnas sekretessregleringar mellan bolagen i syfte att förhindra informationsutbyte inför anbudsgivningen, som kan presenteras i utredningen. Självklart behöver det också vara olika personer som varit involverade i respektive bolags arbete med att ta fram anbuden. Man kan också se om bolagen har tänkt att utföra kontraktet självständigt eller om det finns olika typer av åberopande av kapacitet till det andra koncernbolaget, då det senare talar emot självständighet.

Andra faktorer man kan bedöma är om bolagen har olika affärsområden och, om det är en varuupphandling, har offererat olika typer av produkter. Olika prissättningsstrategier och anbudspriser är också en faktor såklart. Vad gäller priser får man dock ha med sig att det kan finnas naturliga förklaringar till att två koncernbolag kan ha likartad prissättning, även utan att de samordnat sig i upphandlingen. Det handlar då om att samma typ av kalkylverktyg och marginaler kan tillämpas för att ta fram anbudspriser, liksom att liknande löner tillämpas för samma typ av arbete i de båda koncernbolagen.

Publicerad 10 sep 2024

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom konkurrensrätt och upphandlingsrätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

Nyheter

Nya yrkanden kan inte prekluderas. Det slår kammarrätten fast i denna dom efter att ha konstaterat att domstolen inte är bunden av yrkanden från parterna när den ska avgöra vilken åtgärd den ska besluta om.

26 sep 2024

Den här analysen rör frågan om ett bolag behövde påtala att en upphandlande myndighet brutit mot reglerna om ramavtals löptid för att uppfylla skaderekvisitet.

26 sep 2024

Kammarrätten anser att den omständigheten att en kommun har annonserat i fel förfarande och inte har råd med att anta anbud över tröskelvärdet utgör sakliga skäl för att avbryta en upphandling.

4 sep 2024