Webbinarium: Vanliga frågor om handläggningsregler för LSS-ärenden
Under det här webbinariet diskuterar våra jurister och rådgivare Emma Fall, Natalie Glotz och Gustaf von Essen vanliga frågor om handläggningsregler för LSS-ärenden. Några av frågorna vi tar upp är Hur ska en ansökan göras, vem får göra den, vad kan man göra när en sökande inte inkommer med det underlag som behövs, vad ska man anteckna, hur snabbt måste man anteckna, vad händer om hela personalen får influensan?
Behöver du hjälp med rådgivning inom sociala frågor?
Den här sändningen spelades in i oktober 2021. Ny praxis och lagändringar kan ha tillkommit sedan dess.
Medverkande
Emma är juridisk rådgivare på JP Infonet och har även mångårig erfarenhet från socialtjänst i form av arbete som handläggare och chef. Hon är huvudsakligen inriktad på social- och familjerätt, offentlighet och sekretess samt förvaltnings- och kommunalrätt och leder bland annat kurser inom socialrätt.
Medverkande
Natalie Glotz Stade är jurist och arbetar med juridisk rådgivning på JP Infonet. Hon håller även kurser inom socialrätt, kurser inom skoljuridik och kurser inom offentlig förvaltning.
Medverkande
Gustaf von Essen är jurist och har tidigare arbetat med juridisk rådgivning inom skoljuridik och socialrätt på JP Infonet. Dessutom har han arbetat inom domstolsväsendet och även som utredare på avdelningen för regler och behörighet inom Socialstyrelsen.
Tjänster
Nyheter
Vår jurist Tilda Ekstrand svarar på frågan.
19 nov 2025
I en lagrådsremiss föreslår regeringen att det införs ett språkkrav inom äldreomsorgen. Lagändringen föreslås börja gälla den 1 juli 2026.
17 nov 2025
Regeringen föreslår flera lagändringar som syftar till att stärka barns möjligheter till skydd och stöd från socialnämnden.
17 nov 2025