Logga in

Logga in formulär

Ange ditt användarnamn. Ange ditt lösenord. Glömt ditt lösenord?

Vad utgör tvingande hänsyn till ett allmänintresse?

Av 16 kap. 14 § LOU/LUF framgår att om det finns tvingande hänsyn till ett allmänintresse, ska rätten besluta att ett avtal får bestå trots att förutsättningarna för ogiltighet enligt 16 kap. 13 § är uppfyllda. I mål 1944-14 fann kammarrätten att upphandlingen var korrekt genomförd då den upphandlande enheten haft rätt att direkttilldela kontraktet. Därför prövades inte frågan om avtalets upprätthållande med hänvisning till allmänintresset där. Förvaltningsrätten hade dock tidigare gjort en annan bedömning och funnit att det saknats förutsättningar för direkttilldelning. Förvaltningsrätten fann dock att avtalet skulle få bestå på grund av tvingande hänsyn till ett allmänintresse. Underinstansen menade att man i begreppet allmänintresse bör lägga stor vikt vid en myndighets tillhandahållande av allmän service till samhället. Upphandlingen i det aktuella avtalet omfattade såväl allmän som särskild kollektivtrafik inom flera trafikområden, varav den särskilda kollektivtrafiken avser ett stort allmänintresse eftersom den trafiken innefattar bland annat sjukresor och färdtjänst. Detta, menade förvaltningsrätten, är tjänster som i allra högsta grad påverkar människors liv och hälsa. Vidare var det enligt förvaltningsrätten svaga grupper i samhället som skulle drabbas om tjänsterna inte kunde utföras. Sammanfattningsvis ansåg förvaltningsrätten att det förelåg sådana omständigheter som omfattas av begreppet tvingande hänsyn till allmänintresse.  

Hela analysen hittar du i JP Upphandlingsnet. Är du inte prenumerant kan du testa tjänsten kostnadsfritt här

Publicerad 25 aug 2015

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom konkurrensrätt och upphandlingsrätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Säkerhetsskyddad upphandling
Upphandlingsrättsdagen

Tjänster

Nyheter

Nya yrkanden kan inte prekluderas. Det slår kammarrätten fast i denna dom efter att ha konstaterat att domstolen inte är bunden av yrkanden från parterna när den ska avgöra vilken åtgärd den ska besluta om.

26 sep 2024

Den här analysen rör frågan om ett bolag behövde påtala att en upphandlande myndighet brutit mot reglerna om ramavtals löptid för att uppfylla skaderekvisitet.

26 sep 2024

Vad ligger i begreppet ”självständiga och oberoende” och hur agerar man rent praktiskt om man får två misstänkt lika koncernanbud? Detta kommer upphandlingsjuristen Fredrik Rogö berätta mer om under Upphandlingsrättsdagen den 7 november. Läs vår intervju med honom!

10 sep 2024