När får en socialnämnd avstå från att kommunicera?

En socialnämnd får avstå från att kommunicera om det är uppenbart att det inte behövs, till exempel om avgörandet inte går parten emot eller om uppgiften saknar betydelse. Socialnämnden får också avstå från att kommunicera om

  • ärendet gäller anställning av någon och det inte är fråga om prövning i högre instans efter överklagande
  • det kan befaras att det annars skulle bli avsevärt svårare att genomföra beslutet eller
  • ett väsentligt allmänt eller enskilt intresse kräver att beslutet meddelas omedelbart 

I vissa fall finns det kanske inte tid att kommunicera, till exempel vid omedelbart omhändertagande (LVU eller LVM). Däremot kan man inte hänvisa till nämndens arbetsbörda eller dålig planering för att låta bli att kommunicera.

Kommunicering är en del i handläggning och dokumentation för socialtjänsten, men det finns också många andra bestämmelser som är viktiga att ha koll på. I vår webbkurs handläggning och dokumentation i socialtjänsten får du lära dig hur du ska tillämpa reglerna när du handlägger ett ärende. Läs mer om webbkursen här.

Senast uppdaterad 9 dec 2019

Mer om Sociala frågor
Utbildningar

Om JP Infonet


JP Infonet erbjuder tjänster och vägledning för dig som berörs av juridik i din yrkesroll. Vår vision är att tillgängliggöra juridiken, så att du som kund ska få all information, beslutsstöd och kompetens du behöver – på det sätt som du föredrar.

Mer om oss

Prenumerera på vårt fokusbrev Social

Se vår integritetspolicy

Webbtjänster inom området