När får en socialnämnd avstå från att kommunicera?

En socialnämnd får avstå från att kommunicera om det är uppenbart att det inte behövs, till exempel om avgörandet inte går parten emot eller om uppgiften saknar betydelse. Socialnämnden får också avstå från att kommunicera om

  • ärendet gäller anställning av någon och det inte är fråga om prövning i högre instans efter överklagande
  • det kan befaras att det annars skulle bli avsevärt svårare att genomföra beslutet eller
  • ett väsentligt allmänt eller enskilt intresse kräver att beslutet meddelas omedelbart 

I vissa fall finns det kanske inte tid att kommunicera, till exempel vid omedelbart omhändertagande (LVU eller LVM). Däremot kan man inte hänvisa till nämndens arbetsbörda eller dålig planering för att låta bli att kommunicera.

Kommunicering är en del i handläggning och dokumentation för socialtjänsten, men det finns också många andra bestämmelser som är viktiga att ha koll på. I vår webbkurs handläggning och dokumentation i socialtjänsten får du lära dig hur du ska tillämpa reglerna när du handlägger ett ärende. Läs mer om webbkursen här.

Publicerad 9 dec 2019

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom socialrätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

Nyheter

För att stärka anhörigperspektivet i socialtjänsten och hälso- och sjukvården har Socialstyrelsen nu publicerat två nya kunskapsstöd.

13 nov 2023

I förslaget föreslås bland annat att barns rättigheter stärks så att de får sina egna behov tillgodosedda och inte bara ses som medföljande till den vuxne som flytt till det skyddade boendet.

13 nov 2023

Det kommer kammarrätten fram till i ett nytt mål. Ta del av domsreferat med kommentar.

13 nov 2023