Lärare oense om betyg – elev blev felaktigt godkänd | JP Infonet

Lärare oense om betyg – elev blev felaktigt godkänd

En elev fick felaktigt godkänt betyg i svenska som andraspråk efter att två lärare varit oense om betyget. Skolan ändrade därefter betyget, och underkände eleven. Skolinspektionen förelägger nu kommunen att ändra tillbaka betyget till godkänt, eftersom ändringen inte var förenlig med skollagen. 

Två lärare skulle gemensamt sätta betyg för eleverna i svenska som andraspråk eftersom den undervisande läraren saknade legitimation. Lärarna kom dock inte överens om betyget för eleven och den legitimerade lärarens bedömning att eleven inte skulle få godkänt skulle därför gälla. Den undervisande läraren gick dock bakom ryggen på den legitimerade läraren och skrev in ett godkänt betyg i betygswebben vilket ledde till att skolan senare ändrade betyget till ett icke godkänt betyg i betygskatalogen. En ändring av betyg i sak kan inte innebära att betyget sänks och elevens godkända betyg ska därför stå fast.

skola_oense_betyg16x9.jpg

Lärare ändrade betyg i smyg

En elev läste svenska som andraspråk för en lärare som var behörig men saknade legitimation. Eftersom läraren inte var legitimerad i ämnet skulle samplanering och bedömning kring kursgruppen ske med en annan lärare som både var behörig och legitimerad. Vid en avslutande ”betygkonferens” gjorde lärarna två olika bedömningar av den aktuella elevens kunskaper i ämnet. Den biträdande rektorn beslutade då, eftersom lärarna var oense, att den legitimerade lärarens bedömning skulle gälla.

Den undervisande läraren fick i uppdrag att meddela eleven att denne skulle få betyget F. Trots det lade läraren in det godkända betyget E i betygswebben. Det betyget ändrades en vecka senare i betygskatalogen till ett F av den legitimerade läraren. Eftersom en ändring gjordes signerades den i betygskatalogen av rektorn.

Skolinspektionens beslut 

Ett betyg som innehåller en uppenbar oriktighet till följd av skrivfel eller liknande förbiseende får rättas av rektorn enligt 3 kap. 19 § skollagen. En rättelse enligt bestämmelsen förutsätter i princip att rättelsen inte innebär någon saklig ändring av det tidigare beslutet. Det är istället fråga om rent formella rättelser (prop. 2016/17:180 s. 227).

I 3 kap. 20 § skollagen finns bestämmelser om ändring av uppenbart oriktiga betyg. Av första stycket framgår att om den eller de som har fattat ett beslut om betyg finner att beslutet är uppenbart oriktigt på grund av nya omständigheter eller av någon annan anledning, ska den eller dessa ändra betyget, om det kan ske snabbt och enkelt. En sådan ändring får inte innebära att betyget sänks.

Det framgår i det aktuella fallet att en lärare satt ett godkänt betyg på eleven och att betyget i betygskatalogen därefter ändrats till ett icke godkänt betyg. Skolinspektionen konstaterar att det inte är en rättelse av skrivfel eller liknande förbiseende utan att det är en ändring i sak.

Skolinspektionen tar inte ställning till om betyget var uppenbart oriktigt eller inte men konstaterar att sänkningen av elevens betyg inte var förenlig med skollagen då ändringar i sak inte får innebära att betyget sänks.

Skolinspektionen förelägger därför kommunen att vidta åtgärder för att tillgodose elevens rätt till betyg i enlighet med författningarnas krav.

 Jens_Svedman_120x150.jpg

Jens Svedman
Redaktör, jurist
JP Skolnet

Senast uppdaterad 16 maj 2019

Mer om Skola
Utbildningar
  • Denna kurs fokuserar på tilläggsbeloppet ur ett praktiskt perspektiv och riktar sig till alla som arbetar med detta inom såväl kommun som fristående verksamheter.

    Stockholm Få platser kvar 1-dagskurs Föreläsare: Mikael Hellstadius
  • Utbildningen, som utvidgats till en dag (halvdag vid tillfället i Karlstad), syftar till att ge deltagarna fördjupade kunskaper om innehållet i den nya dataskyddsförordningen utifrån ett skolperspektiv kompletterat med de ändringar som tillkommit/föreslagits från regeringens sida.

    Karlstad ½-dagskurs Föreläsare: Didrik Värmon, Laura Gashi, Simon Jernelöv
  • Denna tvådagarskurs behandlar de mest aktuella frågorna för grundskolan och andra obligatoriska skolformer, med utgångspunkt i skollagen och dess praktiska tillämpning. Kursen vänder sig främst till rektorer, skolchefer och andra personer med lednings- eller samordnande ansvar inom såväl kommunala som fristående skolor.

    Stockholm 2-dagarskurs Föreläsare: Mikael Hellstadius

Om JP Infonet


JP Infonet erbjuder tjänster och vägledning för dig som berörs av juridik i din yrkesroll. Vår vision är att tillgängliggöra juridiken, så att du som kund ska få all information, beslutsstöd och kompetens du behöver – på det sätt som du föredrar.

Mer om oss

Prenumerera på vårt fokusbrev Skola

Se vår integritetspolicy

Webbtjänster inom området