Logga in

Logga in formulär

Ange ditt användarnamn. Ange ditt lösenord. Glömt ditt lösenord?

Landvetter flygplats tvingas minska bullernivån


Bullernivåerna från Landvetters flygplats måste nu minska enligt det nya miljötillståndet

Miljötillståndet för Landvetter flygplats överklagades till Mark- och miljööverdomstolen. Både Länsstyrelsen, Naturvårdsverket och flygplatsens grannar ville att villkoren i det nya tillståndet skulle skärpas. Tillståndet överklagas även av Swedavia eftersom de önskade att villkoren skulle lättas eller tas bort helt. När domstolen nu prövat målet konstaterar de att villkoren ska skärpas.

Miljötillståndet från domstolen gör det svårare för flygplan att avvika från den förbestämda flygvägen efter avgång. Enligt det nya tillståndet får ett plan endast avvika från sin rutt om den beräknade bullernivån understiger en ljudnivå om 65 db(A) på marken.

Tillståndet innebär även att antalet flygturer till och från flygplatsen minskas från 120 000, som det tidigare tillståndet tillät, till 90 000 per år. Swedavia hade önskat att tillståndet gave större utrymme, men domstolen menar att det ger bolaget tillräckligt stort utrymme att växa.

Vi du bevaka alla nya avgöranden inom miljöområdet? Läs mer om JP Miljönet och JP Rättsfallsnet–Mark och miljö. 

 

Publicerad 26 maj 2016

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom miljörätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

Nyheter

Bolag uppfyller inte kraven i 3 kap. 4 § MB om god hushållning av jordbruksmark och en storskalig solcellspark är därför förbjuden, anser MÖD.

30 maj 2024

Mattias Goldmanns analys visar att Sveriges medlemskapet i Nato får betydande konsekvenser för Sveriges agerande inom klimat, infrastruktur och energi.  

23 maj 2024

I denna intervju med Jonas Ebbesson, professor i miljörätt vid Stockholms universitet, berättar han bland annat om bakgrunden till målet, målets betydelse för Aurora-målet och andra konsekvenser av utgången i målet.  

23 maj 2024