Kommuner får tre miljözoner från 2020

Regeringen har gett besked om hur de nya bestämmelserna om miljözoner kommer utformas. Från den 1 januari 2020 ges kommuner möjligheten att införa tre olika miljözoner.
 

Luftföroreningar orsakar såväl cancer som lung-, hjärt- och kärlsjukdomar och för tidiga dödsfall. Den absolut dominerande källan till kväveoxider i stadsmiljö är biltrafiken. Med miljözoner ges kommuner ett verktyg för att komma till rätta med luftföroreningarna. Kommunerna avgör själva om och var miljözoner bör tillämpas.

Från den 1 januari 2020 kommer kommuner ha möjlighet att införa tre olika miljözoner: 

  • Den första miljözonen reglerar tunga fordon. Kommuner kan redan i dag besluta om miljözoner som begränsar trafik för vissa tunga fordon. I dagens miljözoner får bara fordon som uppfyller utsläppsklass Euro 5 köra. Från 2020 kommer istället endast fordon som uppfyller utsläppsklass Euro 6  tillåtas i denna zon.
  • Den andra miljözonen ställer krav på personbilar. Inledningsvis kommer både dieselbilar som uppfyller utsläppskraven för Euro 5 och Euro 6 att få köra i dessa. Den 1 juli 2022 skärps sen kraven och då får endast dieselbilar Euro 6 köra i den här zonen. Detta inkluderar även elhybrider och laddhybrider med dieselmotor. För bilar med bensinmotor gäller att de får tillträde om de klarar Euro 5. Det gäller även för elhybrider, laddhybrider, fordonsgasbilar och E85-bilar. Även bilar som har bättre miljöprestanda får köra här till exempel elbilar och bränslecellsbilar.
  • Den tredje miljözonen ställer högst krav. I denna zon får endast renodlade elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar i Euro 6 köra. För tunga fordon ställs också höga krav. Här får elfordon, bränslecellsfordon, laddhybrider i Euro 6, och gasfordon i Euro 6 köra.

Regeringen kommer så snart det är möjligt, med hänsyn tagen till behovet av EU-anmälan, besluta om nödvändiga författningsändringar i Trafikförordningen som gör det möjligt för kommunerna att införa de nya miljözonerna.

Vad är Euro 5 och 6?

EU:s utsläppskrav på luftföroreningar för nya fordon regleras i euro-klasser. Det som regleras är bland annat kväveoxid (NOx), partiklar (PM) och kolmonoxid (CO). Koldioxid (CO2) regleras i en separat förordning. Euro 5 blev krav den 1 september 2009, Euro 6, den 1 september 2014.

Publicerad 11 apr 2018

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom miljörätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

  • JP Miljönet

    Informationstjänsten för dig som arbetar med miljöfrågor inom offentlig eller privat sektor.
  • JP Djurnet

    Tjänsten för dig som arbetar med djurfrågor på t.ex. en länsstyrelse eller i privat verksamhet.
  • JP RättsfallsnetMark och miljö

    Vår tjänst JP Rättsfallsnet—Mark och miljö innehåller alla domar från mark- och miljödomstolarna, från samtliga instanser.

Nyheter

I den här analysen studerar vår miljörättsjurist John Woivalin ett nytt MMD-mål utifrån den uppdaterade artskyddsförordningen.

22 nov 2022

På 16 procent av den areal som avverkats i Sverige har inte skogsägaren fått upp ny skog på det sätt som lagen kräver. Det visar Skogsstyrelsens senaste inventering av föryngringar i skogen.

21 nov 2022

Vår expert Sirkku Sarenbo har samlat in statistik kring länsstyrelsernas handläggning av den så kallade Lex Maja-bestämmelsen i offentlighets- och sekretesslagen.

25 okt 2022