JO riktar kritik mot skola som dröjde med att med att lämna ut offentliga handlingar - JP Infonet

JO riktar kritik mot skola som dröjde med att med att lämna ut offentliga handlingar

I början av juni i år begärde en elev att få sina betyg skickade till sig via e-post. En månad senare hade skolan ännu inte lämnat ut betygen. JO riktar kritik mot skolan med anledning av dröjsmålet.  

Den elev som begärde att få sina betyg skickade till sig via e-post fick som svar från skolans administratör att dessa skulle lämnas ut under veckan. Eleven fick inte sina betygshandlingar under veckan och kontaktade då skolan igen för att få som svar att administratören gått på semester. Då kontaktade eleven skolans rektor via e-post, men fick inget svar.

 En allmän handling ska tillhandahållas genast eller så snart som möjligt och det gäller även för offentligt drivna skolor.


Offentligt drivna skolor är myndigheter och omfattas således av reglerna för allmänna handlingar. En allmän handling ska enligt tryckfrihetsförordningen tillhandahållas genast eller så snart som möjligt. JO konstaterar att så inte har skett i ovanstående fall och riktar därför kritik mot skolan. Skolan uppgav som skäl till dröjsmålet att arbetsbelastningen varit hög vid tidpunkten för det enskilda fallet och hänvisar också till den ”mänskliga faktorn”.  Inget av dessa skäl anser JO är godtagbara skäl för dröjsmålet.

Beslutsstöd för dig som arbetar med skolfrågor och skoljuridik

Läs mer om informationstjänsten som används av nästan alla Sveriges kommuner

Senast uppdaterad 10 nov 2017

Mer om Offentlig förvaltning
Utbildningar

Om JP Infonet


JP Infonet erbjuder tjänster och vägledning för dig som berörs av juridik i din yrkesroll. Vår vision är att tillgängliggöra juridiken, så att du som kund ska få all information, beslutsstöd och kompetens du behöver – på det sätt som du föredrar.

Mer om oss

Prenumerera på vårt fokusbrev Skola

Se vår integritetspolicy

Webbtjänster inom området