Om sekretess i kommunal tillsyn över enskilda förskolehuvudmän

Kommunen utövar tillsyn över fristående förskolor. Det är dock inte vida känt bland tjänstemän inom den kommunala förskoletillsynen att många uppgifter i handlingar i tillsynsärenden är sekretessreglerade. Stadsjuristen Natalie Glotz Stade redogör för den aktuella sekretessbestämmelsen i 30 kap. 27 § offentlighets- och sekretesslagen och hur kommunen bör tänka kring dess tillämpning.

En kommun har som uppgift att godkänna enskilda som huvudmän för förskolor (2 kap. 5 § skollagen [2010:800], 2 kap. 7 § andra stycket skollagen). Kommunen utövar även tillsyn över fristående förskolor, se 26 kap. 4 § första stycket 1 skollagen. En kommun har inom ramen för sin tillsyn samma möjligheter att ingripa som Statens skolinspektion har i fråga om tillsyn över bland annat grund- och gymnasieskolor.

Det finns en sekretessbestämmelse i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), OSL, som är tillämplig i kommunens tillsynsverksamhet, det vill säga även i verksamheten som avser tillsyn över fristående förskoleenheter. Det är 30 kap. 27 § OSL. Glöm 23 kap. 1 § OSL i detta avseende. 23 kap. 1 § OSL är endast tillämplig på själva verksamheten i och runtomkring kommunala förskolor (inkluderande till exempel uppgifter om personer som står i förskolekö och dylikt) och kan inte tillämpas inom tillsynsverksamhet över fristående förskolor.

Ladda ner analysen till höger.  

Senast uppdaterad 29 jun 2016

Mer om Skola
Utbildningar

Om JP Infonet


JP Infonet erbjuder tjänster och vägledning för dig som berörs av juridik i din yrkesroll. Vår vision är att tillgängliggöra juridiken, så att du som kund ska få all information, beslutsstöd och kompetens du behöver – på det sätt som du föredrar.

Mer om oss

Ladda ner dokumentet

Hämta hela dokumentet, i pdf-format, för att enkelt kunna läsa mer.

Se vår integritetspolicy

Prenumerera på vårt fokusbrev Skola

Se vår integritetspolicy

Webbtjänster inom området