Logga in

Logga in formulär

Ange ditt användarnamn. Ange ditt lösenord. Glömt ditt lösenord?

Vad utgör tvingande hänsyn till ett allmänintresse?

Av 16 kap. 14 § LOU/LUF framgår att om det finns tvingande hänsyn till ett allmänintresse, ska rätten besluta att ett avtal får bestå trots att förutsättningarna för ogiltighet enligt 16 kap. 13 § är uppfyllda. I mål 1944-14 fann kammarrätten att upphandlingen var korrekt genomförd då den upphandlande enheten haft rätt att direkttilldela kontraktet. Därför prövades inte frågan om avtalets upprätthållande med hänvisning till allmänintresset där. Förvaltningsrätten hade dock tidigare gjort en annan bedömning och funnit att det saknats förutsättningar för direkttilldelning. Förvaltningsrätten fann dock att avtalet skulle få bestå på grund av tvingande hänsyn till ett allmänintresse. Underinstansen menade att man i begreppet allmänintresse bör lägga stor vikt vid en myndighets tillhandahållande av allmän service till samhället. Upphandlingen i det aktuella avtalet omfattade såväl allmän som särskild kollektivtrafik inom flera trafikområden, varav den särskilda kollektivtrafiken avser ett stort allmänintresse eftersom den trafiken innefattar bland annat sjukresor och färdtjänst. Detta, menade förvaltningsrätten, är tjänster som i allra högsta grad påverkar människors liv och hälsa. Vidare var det enligt förvaltningsrätten svaga grupper i samhället som skulle drabbas om tjänsterna inte kunde utföras. Sammanfattningsvis ansåg förvaltningsrätten att det förelåg sådana omständigheter som omfattas av begreppet tvingande hänsyn till allmänintresse.  

Hela analysen hittar du i JP Upphandlingsnet. Är du inte prenumerant kan du testa tjänsten kostnadsfritt här

Publicerad 25 aug 2015

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom konkurrensrätt och upphandlingsrätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

Nyheter

Ny statistik från Upphandlingsmyndigheten visar att antalet inkomna överprövningsmål i förvaltningsdomstolarna minskade med 2,6 procent under 2024 jämfört med 2023, och uppgick till 3 893 mål. 

22 apr 2025

Kammarrätten slår fast att Trafiknämnden i Region Stockholm ska betraktas som upphandlande part i en otillåten direktupphandling avseende tvärbanan i Stockholm.  

16 apr 2025

Eftersom en region agerat i strid med dokumentationsplikten och principen om öppenhet måste utvärderingen göras om. Det konstaterar kammarrätten i detta mål.

25 mar 2025