Statsstöd blir Upphandlingsmyndighetens ansvar

Upphandlingsmyndigheten har fått i uppdrag av regeringen att ansvara för vägledning när det gäller statsstöd. Kunskapen om regelverkets möjligheter och hur kommuner och landsting får ge ekonomiskt stöd behöver bli bättre. Funktionen för vägledning finns tillgänglig från den 3 september 2018.

Upphandlingsmyndigheten, som ger stöd för offentlig upphandling genom att utveckla och förmedla kunskap, verktyg och metoder, har fått ett utökat uppdrag av regeringen. Det nya uppdraget innebär att myndighetens verksamhet även ska omfatta statsstöd.

Statsstöd är när stat, kommun eller landsting stöttar en viss verksamhet med offentliga medel.

Upphandlingsmyndighetens uppdrag är att ge vägledning till kommuner och landsting med fokus på bostadsförsörjning och bostadsmarknaden. Funktionen för vägledning är på plats den 3 september 2018 och kommer därefter att byggas upp successivt.

Vill du se fler nyheter på upphandlingsområdet? 

Läs då mer om informationstjänsten JP Upphandlingsnet

Senast uppdaterad 18 jun 2018

Mer om Upphandling

Utbildningar

Prenumerera på vårt fokusbrev Upphandling

Se vår integritetspolicy

Webbtjänster inom området