SKL ska öka kunskapen kring digitalisering i kommuner och regioner | JP Infonet

SKL ska öka kunskapen kring digitalisering i kommuner och regioner

Med stöd av regeringen satsar SKL på ett digitalt kompetenslyft. Genom utbildningar och verktyg ska kommuner och regioner få möjlighet att stärka sin strategiska kunskap kring digitalisering.

Digitalisering av välfärdstjänster pågår inom olika områden för att underlätta för såväl invånare som personal. Det är en nödvändig utveckling och ett viktigt verktyg – inte minst för att hantera de demografiska förändringarna och behoven med allt fler yngre och äldre invånare i förhållande till den arbetsföra befolkningen.

forvaltning_skl_digital16x9.jpg

– Digitalisering sker succesivt i verksamheter här och där, men inte alltid samordnat på en strategisk och övergripande nivå. Vi behöver därför öka ledningens förmåga att ta tillvara digitaliseringens möjligheter och hantera dess utmaningar i kommuner och regioner, säger Anders Knape, ordförande för Sveriges Kommuner och Landsting. 

Digitaliseringen behöver öka i snabbare takt

SKL har fått medel av regeringen för att under perioden 2018–2020 arbeta med att öka förmågan att systematiskt leda och driva på innovation och verksamhetsutveckling kring digitalisering. Det handlar om att stärka den strategiska kompetensen kring digitalisering hos förtroendevalda, ledande tjänstepersoner och andra nyckelpersoner. Med hjälp av bland annat en rad webbinarier, lokalt anpassade utbildningar och självskattningsverktyg är målet att kunna bidra till att öka takten i moderniseringen av välfärden och den offentliga sektorn.

– Ledarskapet har stor betydelse för ett framgångsrikt lokalt och regionalt digitaliseringsarbete. Genom att öka den strategiska kompetensen kring digitalisering kan vi också bidra till ökad effektivitet och kvalitet i kommunernas och regionernas verksamhet, säger energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman.

Senast uppdaterad 2 maj 2019

Mer om Offentlig förvaltning
Utbildningar
  • Kursen innehåller en gedigen genomgång av offentlighetsprincipen och dess grundstenar, vad som är en allmän handling och statusen för olika anteckningar och mellanprodukter. Vi behandlar även frågor kring utlämnande av handlingar samt frågorna om sekretess. (6 undervisningstimmar)

    Stockholm 1-dagskurs Föreläsare: Malen Wallén
  • Kurs - Diarieföring och arkivering
    Offentlig förvaltning

    Diarieföring och arkivering av handlingar är en viktig funktion inom all offentlig verksamhet. Denna kurs som är utvidgad till en heldagskurs ger dig den kunskap du behöver för att korrekt och rättssäkert diarieföra, arkivera och hantera allmänna handlingar.

    Stockholm 1-dagskurs Föreläsare: Ann-Sofi Öjemark
  • Under denna tvådagarskurs får du som arbetar som nämndsekreterare en gedigen, praktiskt hållen introduktion och i vissa delar en fördjupning, inom den juridik och de regelverk som styr ditt arbete.  

    Stockholm 2-dagarskurs Föreläsare: Natalie Glotz Stade

Om JP Infonet


JP Infonet erbjuder tjänster och vägledning för dig som berörs av juridik i din yrkesroll. Vår vision är att tillgängliggöra juridiken, så att du som kund ska få all information, beslutsstöd och kompetens du behöver – på det sätt som du föredrar.

Mer om oss

Webbtjänster inom området