Logga in

Logga in formulär

Ange ditt användarnamn. Ange ditt lösenord. Glömt ditt lösenord?

Krav på e-faktura vid offentlig upphandling

Riksdagen har sagt ja till regeringens förslag om att införa krav på e-faktura vid offentlig upphandling från den 1 april 2019.

Upphandlande myndigheter och enheter kommer att behöva ta emot elektroniska fakturor. Riksdagen har nämligen sagt ja till regeringens förslag om att införa krav på e-faktura vid offentlig upphandling. Det betyder att det blir obligatoriskt för myndigheter och enheter att acceptera elektroniska fakturor som utfärdas till följd av offentlig upphandling.

Leverantörer blir också skyldiga att utforma de elektroniska fakturorna enligt en ny europeisk gemensam standard om inte någon annan standard för elektronisk fakturering har avtalats. 

Bestämmelserna börjar gälla den 1 april 2019.

Vill du se fler nyheter på upphandlingsområdet? 

Läs då mer om informationstjänsten JP Upphandlingsnet

Publicerad 18 jun 2018

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom konkurrensrätt och upphandlingsrätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

Nyheter

Konkurrensverket menar att tilläggsavtalet ändrade det ursprungliga kontraktets karaktär på ett otillåtet sätt och yrkar att kommunen ska betala upphandlingsskadeavgift för att ha genomfört en otillåten direktupphandling.  

4 jun 2024

Två bolag som tillhörde samma familjeägda koncern inkom med anbud i en upphandling men uteslöts från att delta. Läs domstolens bedömning till varför här!

4 jun 2024

I en dom från HFD den 28 februari 2024 prövas frågan om Konkurrensverkets tillsynsbeslut i ärenden om offentlig upphandling är överklagbara. Läs vår analys av domen!

23 maj 2024