Krav på e-faktura vid offentlig upphandling

Riksdagen har sagt ja till regeringens förslag om att införa krav på e-faktura vid offentlig upphandling från den 1 april 2019.

Upphandlande myndigheter och enheter kommer att behöva ta emot elektroniska fakturor. Riksdagen har nämligen sagt ja till regeringens förslag om att införa krav på e-faktura vid offentlig upphandling. Det betyder att det blir obligatoriskt för myndigheter och enheter att acceptera elektroniska fakturor som utfärdas till följd av offentlig upphandling.

Leverantörer blir också skyldiga att utforma de elektroniska fakturorna enligt en ny europeisk gemensam standard om inte någon annan standard för elektronisk fakturering har avtalats. 

Bestämmelserna börjar gälla den 1 april 2019.

Vill du se fler nyheter på upphandlingsområdet? 

Läs då mer om informationstjänsten JP Upphandlingsnet

Senast uppdaterad 18 jun 2018

Mer om Upphandling

Utbildningar

Prenumerera på vårt fokusbrev Upphandling

Se vår integritetspolicy

Webbtjänster inom området