Logga in

Logga in formulär

Ange ditt användarnamn. Ange ditt lösenord. Glömt ditt lösenord?

Krav på e-faktura vid offentlig upphandling

Riksdagen har sagt ja till regeringens förslag om att införa krav på e-faktura vid offentlig upphandling från den 1 april 2019.

Upphandlande myndigheter och enheter kommer att behöva ta emot elektroniska fakturor. Riksdagen har nämligen sagt ja till regeringens förslag om att införa krav på e-faktura vid offentlig upphandling. Det betyder att det blir obligatoriskt för myndigheter och enheter att acceptera elektroniska fakturor som utfärdas till följd av offentlig upphandling.

Leverantörer blir också skyldiga att utforma de elektroniska fakturorna enligt en ny europeisk gemensam standard om inte någon annan standard för elektronisk fakturering har avtalats. 

Bestämmelserna börjar gälla den 1 april 2019.

Vill du se fler nyheter på upphandlingsområdet? 

Läs då mer om informationstjänsten JP Upphandlingsnet

Publicerad 18 jun 2018

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom konkurrensrätt och upphandlingsrätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

Nyheter

Både underinstans och kammarrätt bedömer att de specifikationer som bolaget har bifogat sitt anbud var tillräckliga och att förtydligandet inte har ändrat något i sak. Överklagandet avslås.   

22 okt 2025

Regeringen har presenterat en omfattande reform för offentliga affärer. Syftet är bland annat att göra den offentliga upphandlingen mer strategisk och effektiv.

21 okt 2025

I en klargörande analys redogör professor Tom Madell för avtalstolkning vid offentlig upphandling. 

15 okt 2025