Datainspektionen – en nedringd myndighet

Två tredjedelar av alla samtal som ringdes in till Datainspektionen under 2018 kom inte fram ­– trots personalförstärkning. Det framgår av myndighetens årsredovisning

dataskydd_Datainspektionen_en_nedringd_myndighet_16x9.jpg

2018 var minst sagt ett hektiskt år för Datainspektionen. Efter att dataskyddsförordningen började gälla den 25 maj ökade antalet inkomna samtal och ärenden kraftigt. Men trots personalförstärkning hann myndigheten inte med allt ­– två tredjedelar av alla samtal som ringdes in kom inte fram och handläggningstiden för att svara på mejl var under vissa perioder lång.

Årsredovisningen visar att 25 000 ärenden togs omhand och 8 500 telefonsamtal besvarades.

Publicerad 27 feb 2019

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom it-rätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

  • JP ITnet

    Informationstjänsten för dig som arbetar med juridiska frågor inom IT och dataskydd.
  • JP Registerförteckning

    Ett enkelt och användarvänligt verktyg för att uppfylla krav på dokumentation av personuppgiftsbehandling.
  • Rådgivning inom dataskydd

    Behöver du vägledning i frågor som rör GDPR och dataskydd? Våra specialiserade jurister hjälper gärna till.

Nyheter

Hur vet man när man ska genomföra en konsekvensbedömning och när det är aktuellt att göra en informationsklassning? Här redogör vi för vad som gäller.

14 nov 2023

I denna analys går vår expert Didrik Värmon igenom frågan i ljuset av ett rättsligt ställningstagande från Finansinspektionen (FI 2023:1).

13 nov 2023

Regeringen har gett en särskild utredare i uppdrag att se över grundlagsskyddet för vissa söktjänster som offentliggör personuppgifter. Uppdraget ska redovisas senast den 15 november 2024.

13 nov 2023