Datainspektionen – en nedringd myndighet

Två tredjedelar av alla samtal som ringdes in till Datainspektionen under 2018 kom inte fram ­– trots personalförstärkning. Det framgår av myndighetens årsredovisning

dataskydd_Datainspektionen_en_nedringd_myndighet_16x9.jpg

2018 var minst sagt ett hektiskt år för Datainspektionen. Efter att dataskyddsförordningen började gälla den 25 maj ökade antalet inkomna samtal och ärenden kraftigt. Men trots personalförstärkning hann myndigheten inte med allt ­– två tredjedelar av alla samtal som ringdes in kom inte fram och handläggningstiden för att svara på mejl var under vissa perioder lång.

Årsredovisningen visar att 25 000 ärenden togs omhand och 8 500 telefonsamtal besvarades.

Senast uppdaterad 27 feb 2019

Mer om IT och dataskydd
Utbildningar
  • Denna utbildning riktar sig främst till dig som som är DSO eller GDPR-samordnare. Utbildningen är i workshopformat och går på djupet inom några typiska ”problemområden” som återkommer för kommun/myndighet.

    Online 1-dagskurs Kursledare: Laura Gashi
  • Är du chef och har personalansvar eller jobbar du med HR-frågor inom offentlig sektor, och vill lära dig med om praktiskt dataskyddsarbete inom kommunledning eller förvaltning är det här en kurs för dig.

    Helsingborg 1-dagskurs Kursledare: Laura Gashi, Emma Svärd

Prenumerera på vårt fokusbrev dataskydd

Se vår integritetspolicy

Webbtjänster inom området