Logga in

Logga in formulär

Ange ditt användarnamn. Ange ditt lösenord. Glömt ditt lösenord?

Datainspektionen – en nedringd myndighet

Två tredjedelar av alla samtal som ringdes in till Datainspektionen under 2018 kom inte fram ­– trots personalförstärkning. Det framgår av myndighetens årsredovisning

dataskydd_Datainspektionen_en_nedringd_myndighet_16x9.jpg

2018 var minst sagt ett hektiskt år för Datainspektionen. Efter att dataskyddsförordningen började gälla den 25 maj ökade antalet inkomna samtal och ärenden kraftigt. Men trots personalförstärkning hann myndigheten inte med allt ­– två tredjedelar av alla samtal som ringdes in kom inte fram och handläggningstiden för att svara på mejl var under vissa perioder lång.

Årsredovisningen visar att 25 000 ärenden togs omhand och 8 500 telefonsamtal besvarades.

Publicerad 27 feb 2019

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom it-rätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

Nyheter

Monika Wendleby analyserar här ett avgörande som rör registrerades rättigheter, som lär strida både mot EU-domstolens domar och förvaltningslagen.

3 sep 2024

EU-domstolen har kommit med ytterligare vägledning gällande rätten till skadestånd i GDPR. Denna gång fördjupar sig domstolen i bland annat begreppet immateriell skada. Didrik Värmon analyserar domen.

3 sep 2024

I ett nytt rättsligt ställningstagande gör Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) bedömningen att myndigheten är behörig att granska söktjänster med utgivningsbevis. Detta med anledning av klagomål från enskilda.

14 maj 2024