Datainspektionen – en nedringd myndighet

Två tredjedelar av alla samtal som ringdes in till Datainspektionen under 2018 kom inte fram ­– trots personalförstärkning. Det framgår av myndighetens årsredovisning

dataskydd_Datainspektionen_en_nedringd_myndighet_16x9.jpg

2018 var minst sagt ett hektiskt år för Datainspektionen. Efter att dataskyddsförordningen började gälla den 25 maj ökade antalet inkomna samtal och ärenden kraftigt. Men trots personalförstärkning hann myndigheten inte med allt ­– två tredjedelar av alla samtal som ringdes in kom inte fram och handläggningstiden för att svara på mejl var under vissa perioder lång.

Årsredovisningen visar att 25 000 ärenden togs omhand och 8 500 telefonsamtal besvarades.

Publicerad 27 feb 2019

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom it-rätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

  • JP ITnet

    Informationstjänsten för dig som arbetar med juridiska frågor inom IT och dataskydd.
  • JP Registerförteckning

    Ett enkelt och användarvänligt verktyg för att uppfylla krav på dokumentation av personuppgiftsbehandling.
  • Rådgivning inom dataskydd

    Behöver du vägledning i frågor som rör GDPR och dataskydd? Våra specialiserade jurister hjälper gärna till.

Nyheter

I en mycket intressant dom har EU-domstolen klargjort hur starkt skyddet är av dataskyddsombuds oberoende. Vår expert Monika Wendleby analyserar domen.

24 aug 2022

Nu går det att visselblåsa till IMY om man vill informera om ett missförhållande som innebär att en viss organisation inte följer reglerna i dataskyddsförordningen eller kompletterande regler till den.

22 aug 2022

IMY förbjuder ett bolag som bedriver en privat tandläkarklinik att använda ett kamerasystem på kliniken.

22 aug 2022