Datainspektionen – en nedringd myndighet

Två tredjedelar av alla samtal som ringdes in till Datainspektionen under 2018 kom inte fram ­– trots personalförstärkning. Det framgår av myndighetens årsredovisning

dataskydd_Datainspektionen_en_nedringd_myndighet_16x9.jpg

2018 var minst sagt ett hektiskt år för Datainspektionen. Efter att dataskyddsförordningen började gälla den 25 maj ökade antalet inkomna samtal och ärenden kraftigt. Men trots personalförstärkning hann myndigheten inte med allt ­– två tredjedelar av alla samtal som ringdes in kom inte fram och handläggningstiden för att svara på mejl var under vissa perioder lång.

Årsredovisningen visar att 25 000 ärenden togs omhand och 8 500 telefonsamtal besvarades.

Senast uppdaterad 27 feb 2019

Mer om IT och dataskydd
Utbildningar
  • Kursen ger dig en genomgång av gällande regelverk för drönaroperationer och även en inblick i vad som kommer att krävas enligt kommande regelverk. Du får förståelse för varför reglerna finns och hur du kan göra bra säkerhetsbedömningar.

    Stockholm ½-dagskurs Föreläsare: Joel Sköld

Prenumerera på vårt fokusbrev dataskydd

Se vår integritetspolicy

Webbtjänster inom området