IMY riktar kritik mot tre företag för brister i kakbanners
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) har granskat tre företags användning av kakbanners efter inkomna klagomål – och riktar kritik mot samtliga.
Det första företaget får en reprimand för att ha brustit i informationen om rätten att återkalla samtycke. Det andra företaget kritiseras bland annat för att ha använt en vilseledande design på sin kakbanner, vilket försvårat för besökare att lämna ett informerat och frivilligt samtycke. Det tredje företaget får en reprimand för att ha behandlat personuppgifter utan laglig grund. Företaget har hänvisat till berättigat intresse, men utan att motivera intresset eller visa att någon intresseavvägning har gjorts.
– En kakbanner ska ge klar och tydlig information till besökaren och det ska vara lika lätt att ge sitt samtyckte som att senare kunna återkalla det. Eller omvänt, en dålig kakbanner kan ha förvalda kryssrutor, vilseledande design och ge otydlig information och otydliga val. Då uppfylls inte reglerna i GDPR, säger Michaela Prieto Ceric som är jurist på IMY och som lett granskningarna.
Publicerad 22 maj 2025