Logga in

Logga in formulär

Ange ditt användarnamn. Ange ditt lösenord. Glömt ditt lösenord?

IMY riktar kritik mot tre företag för brister i kakbanners

Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) har granskat tre företags användning av kakbanners efter inkomna klagomål – och riktar kritik mot samtliga.

Det första företaget får en reprimand för att ha brustit i informationen om rätten att återkalla samtycke. Det andra företaget kritiseras bland annat för att ha använt en vilseledande design på sin kakbanner, vilket försvårat för besökare att lämna ett informerat och frivilligt samtycke. Det tredje företaget får en reprimand för att ha behandlat personuppgifter utan laglig grund. Företaget har hänvisat till berättigat intresse, men utan att motivera intresset eller visa att någon intresseavvägning har gjorts.

– En kakbanner ska ge klar och tydlig information till besökaren och det ska vara lika lätt att ge sitt samtyckte som att senare kunna återkalla det. Eller omvänt, en dålig kakbanner kan ha förvalda kryssrutor, vilseledande design och ge otydlig information och otydliga val. Då uppfylls inte reglerna i GDPR, säger Michaela Prieto Ceric som är jurist på IMY och som lett granskningarna.

Publicerad 22 maj 2025

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom it-rätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

Nyheter

Tingsrätten bedömer att personen har lidit ideell skada i form av kränkning till följd av att livsmedelskedjan inte gav honom ett registerutdrag i tid.

22 maj 2025

Vår dataskyddsrådgivare och jurist Mari Heidenberg Östholm förklarar vad som gäller.

20 maj 2025

Vår dataskyddsrådgivare och jurist Ebba Holm svarar på frågan.

17 apr 2025