Stora skillnader när Skolinspektionen rättar om nationella prov | JP Infonet

Stora skillnader när Skolinspektionen rättar om nationella prov

Skolinspektionen har ombedömt ett stort antal nationella prov från 2017. För över hälften av alla delprov har den ombedömande läraren satt ett annat betyg än ursprungsbedömaren. 

Skolinspektionen har sedan 2009 årligen fått i uppdrag av regeringen att genomföra ombedömning av nationella prov. Syftet med ombedömningen är att stödja en likvärdig bedömning och betygssättning av proven över hela landet.

skola_nationellaprov16x9.jpg

I likhet med tidigare omgångar har Skolinspektionen gjort en mer strikt bedömning av provresultaten än bedömarna på skolenheterna. Andelen delprov där skolans bedömare gett ett högre betyg än Skolinspektionen är något högre bland fristående skolor (40 %) än bland kommunala (35 %).

Överlag ses små skillnader i resultatet jämfört med tidigare år. Resultatet för NO-ämnena skiljer sig dock från tidigare omgångar. Andelen delprov där skolans lärare gjort samma bedömning som Skolinspektionen har ökat från 29 procent förra året till 53 procent i år. En trolig förklaring till den större skillnaden är att delproven i NO-ämnena fått en ny utformning och nya bedömningsanvisningar.

Skolinspektionen använder resultaten från ombedömningen vid tillsyn och kvalitetsgranskning.

Senast uppdaterad 5 dec 2018

Mer om Skola
Utbildningar
  • Kursen ger en heltäckande genomgång av regelverket kring skolplikt utifrån ett praktiskt perspektiv. Vi fokuserar på ansvarsfrågor, gränsdragningsproblem samt rätten att fullgöra skolplikten. Kursen riktar sig både till kommunen och till fristående skolor och inkluderar de nya reglerna som gör förskoleklassen obligatorisk fr.o.m 2018.

    Stockholm 1-dagskurs Kursledare: Mikael Hellstadius
  • Kursen ger dig de legala ramarna som gäller betyg och betygssättning i den svenska skolan. Vi går igenom formerna för betyg, det praktiska hantverket att sätta betyg, genomgång av ansvar samt Skolverkets föreskrifter och praktiska råd m.m.

    Stockholm 1-dagskurs Kursledare: Tommy Nilsson
  • Nu gäller nya krav på ledning och ägare i fristående skolor och förskolor. Reglerna innebär bland annat krav på verksamhetens ekonomi och att ägare och ledning ska ha kunskap om och lämplighet för uppdraget.

    Göteborg 1-dagskurs Kursledare: Mikael Hellstadius

Prenumerera på vårt fokusbrev Skola

Se vår integritetspolicy

Webbtjänster inom området