Logga in

Glömt ditt lösenord?

"Sponsored post" är en tillräcklig reklammarkering i sociala medier

För första gången har nu svensk domstol prövat hur marknadsföringslagen ska tillämpas på reklam i sociala medier. Frågan gällde vad som är en tillräckligt tydlig reklammarkering.

Hösten 2016 stämde Konsumentombudsmannen (KO) en av Sveriges största influencers Alexandra ”Kissie” Nilsson för otillbörlig marknadsföring i två sponsrade inlägg på sin blogg samt ett inlägg på sitt Instagramkonto. Enligt KO framgick det inte klart nog att det rörde sig om marknadsföring.

I veckan kom domen där Patent- och marknadsdomstolen (PMD) gick på KO:s linje och konstaterade att det krävs en tydlig reklammarkering på framträdande plats i ett sponsrat inlägg för att uppfylla kravet på reklamidentifiering enligt 9 § marknadsföringslagen.

”Vi ser positivt på att PMD har tagit hänsyn till att målgruppen utgörs av vana användare av sociala medier som förstår att uttryck såsom ”samarbete” och ”sponsored” innebär att inläggen innehåller reklam. Dock anser vi att det är tydligt för målgruppen att det är fråga om marknadsföring även vid en flyktig anblick med hänsyn till att inläggen är utformade med en säljande rubrik och med fokus på produkter på bilderna m.m. Vi anser därmed att även första versionen av blogginlägget och Instagraminlägget borde ha friats”, kommenterar ombuden Cecilia Torelm Tornberg och Sandra Hanson från advokatfirman MarLaw.

Det mest intressanta med domen är att PMD uttalar sig om vad som kan ses som en tillräcklig reklammarkering och konstaterar att uttrycket ”sponsored post” godtas. Domstolen anser dock inte att det finns något krav på att marknadsföring ska innehålla ett särskilt begrepp för att vara en tydlig markering. Detta kan framgå på andra sätt, exempelvis genom layouten.

”Domen innebär att kommersiella samarbeten bör markeras högst upp i inlägget. ”Sponsored post” anses vara en tillräckligt tydlig markering men även andra liknande uttryck bör gå bra”, säger Cecilia Torelm Tornberg och Sandra Hanson.

Läs domen i sin helhet i JP Marknadsnet med MarLaw.

Vill du bevaka det marknadsrättsliga området?

Ansök om ett kostnadsfritt testkonto.  

Publicerad 1 feb 2018

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom marknadsrätt och immaterialrätt:

Se vår integritetspolicy