Rektorer missar att följa upp om betyg är rättvisa

Skolinspektionen har gjort en granskning som heter Rättvis och likvärdig betygssättning i grundskolan. Syftet med granskningen var att se hur rektorer och huvudmän arbetar för att ge lärare goda förutsättningar för betygssättning. Granskningen omfattade 20 skolor, varav 15 hade stora avvikelser mellan prov och betyg.

Granskningen visade att när huvudmän och rektorer följer upp skolors betygsresultat är det främst för att mäta måluppfyllelsen, till exempel hur många elever som blir gymnasiebehöriga. Frågan om betygsättningen är rättvis och likvärdig får mindre uppmärksamhet. Det kan till exempel handla om att jämföra betygsresultat mellan olika lärare, skolor och klasser för att hitta avvikelser.

– Den samverkan som sker mellan lärare är oftast inriktad mot bedömning av nationella prov eller enskilda elevuppgifter. Men lärare behöver också diskutera hur man samlar ihop alla prestationer som eleven har gjort för att kunna sätta ett rättvist betyg, säger Thomas Nilsson, projektledare för granskningen.

När samverkan ska ske mellan lärare på olika skolor uppstår frågor om ansvarsfördelningen mellan rektor och huvudman. Vissa av huvudmännen som ingick i granskningen uttryckte att det var upp till rektor att initiera sådan samverkan. Men frågan är hur det ska gå till när rektor bara styr över sin skolas inre organisation. Enligt Skolinspektionen är ansvaret delat.

Det brister även när det gäller kompetensutveckling kring betygsättning.
– Den är i stort sett obefintlig. Det är vanligt med kompetensutveckling inom formativ bedömning men den ger inte svar på hur man kommer fram till det slutliga betyget, konstaterar Thomas Nilsson.

Senast uppdaterad 30 aug 2018

Mer om Skola

Utbildningar

  • Under denna heldagskurs gör vi en noggrann genomgång av det regelverk och praxis som finns på området, med inriktning på vad reglerna innebär för den praktiska verksamheten. Särskild fokus riktas mot skolans ansvar för att motverka och agera vid kränkningar på nätet.

    Stockholm Föreläsare: Mikael Hellstadius
  • Kursen innehåller en genomgång av den juridik som har praktisk betydelse för förskolan, såsom skollagens inflytande, förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess m.m. Kursen vänder sig till dig som arbetar med lednings-  eller samordningsansvar inom förskolan, såväl inom kommunal som privat verksamhet.

    Stockholm Föreläsare: Mikael Hellstadius
  • Denna halvdagskurs fokuserar på tilläggsbeloppet ur ett praktiskt perspektiv och riktar sig till alla som arbetar med detta inom såväl kommun som fristående verksamheter.

    Stockholm ½-dagskurs Föreläsare: Mikael Hellstadius

Prenumerera på vårt fokusbrev Skola

Se vår integritetspolicy

Webbtjänster inom området