Patienter vill få bättre svar på sina klagomål

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har granskat hanteringen av klagomål till hälso- och sjukvården från privatpersoner. Granskningen visar att patienter och vårdgivare har olika upplevelser av hur kontakten kring klagomålen ser ut. 

Klagomål på hälso- och sjukvården ska i första hand hanteras där de uppstått, det vill säga av vårdgivaren. När IVO får in klagomål som inte redan besvarats av vårdgivaren överlämnar IVO därför dem till vårdgivaren. Under 2018 överlämnade IVO drygt 1 800 klagomål till vårdgivare. Myndigheten har nu granskat hur 154 av dessa klagomål hanterades, och patienternas upplevelser i samband med det.

Endast 10 procent upplever att de fått tillräckliga svar

När IVO granskat hur dessa klagomål tas omhand visar det sig att många patienter upplever att de inte får svar eller en förklaring från vården, trots att nästan alla vårdgivare har arbetssätt och rutiner för hur de ska ta hand om och utreda klagomål.

Bara 10 procent av de tillfrågade patienterna upplevde att vårdgivarna hade gett dem tillräckliga svar på klagomål.  Resultatet visar även att 80 procent av vårdgivarna menade att de hade kontaktat patienterna, medan bara 55 procent av patienterna upplevde att vårdgivarna hade kontaktat dem. Patienter och vårdgivare har alltså olika upplevelser av hur kontakten sett ut.

Patienterna får sällan delta i patientsäkerhetsarbetet

Att ta tillvara på patienternas erfarenheter är en viktig del i verksamheternas arbete med att förbättra kvalitet och förebygga allvarliga händelser. IVO:s granskning visar att patienten har fått möjlighet att delta i patientsäkerhetsarbetet endast i 30 procent av de klagomål som IVO har följt upp.

Publicerad 18 dec 2019

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom hälso- och sjukvårdsrätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

  • JP Sjukvårdsnet

    Tjänsten med komplett information om juridiken för dig som jobbar inom hälso-​ och sjukvården.
  • JP Livsmedelsnet

    Informationstjänsten för dig som arbetar med offentlig livsmedelskontroll, livsmedelshantering eller andra frågor på livsmedelsområdet.
  • JP Miljönet

    Informationstjänsten för dig som arbetar med miljöfrågor inom offentlig eller privat sektor.

Nyheter

I denna analys tittar vi närmare på fallen och ger förslag på hur man kan hantera rättshaveristiskt beteende.

10 nov 2023

Högsta domstolen ger inte prövningstillstånd i ett uppmärksammat mål som rör transplantationer av luftstrupar. Det innebär att hovrättens dom står fast. 

10 nov 2023

Trots omfattande stödinsatser från arbetsgivaren som utökad inskolning, anpassning av arbetsuppgifter och extra stöd av medarbetare har en sjuksköterska uppvisat sådana kunskapsbrister att introduktionen avbrutits och hon inte längre tillåts ha patientkontakt.

16 okt 2023