Logga in

Logga in formulär

Ange ditt användarnamn. Ange ditt lösenord. Glömt ditt lösenord?

När får en socialnämnd avstå från att kommunicera?

En socialnämnd får avstå från att kommunicera om det är uppenbart att det inte behövs, till exempel om avgörandet inte går parten emot eller om uppgiften saknar betydelse. Socialnämnden får också avstå från att kommunicera om

  • ärendet gäller anställning av någon och det inte är fråga om prövning i högre instans efter överklagande
  • det kan befaras att det annars skulle bli avsevärt svårare att genomföra beslutet eller
  • ett väsentligt allmänt eller enskilt intresse kräver att beslutet meddelas omedelbart 

I vissa fall finns det kanske inte tid att kommunicera, till exempel vid omedelbart omhändertagande (LVU eller LVM). Däremot kan man inte hänvisa till nämndens arbetsbörda eller dålig planering för att låta bli att kommunicera.

Kommunicering är en del i handläggning och dokumentation för socialtjänsten, men det finns också många andra bestämmelser som är viktiga att ha koll på. I vår webbkurs handläggning och dokumentation i socialtjänsten får du lära dig hur du ska tillämpa reglerna när du handlägger ett ärende. Läs mer om webbkursen här.

Publicerad 9 dec 2019

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom socialrätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

Nyheter

Jurist och socialrättsexpert Finn Kronsporre svarar på frågan.

10 jun 2025

I den här analysen går vår expert Lars Clevesköld igenom vissa handläggningsfrågor kopplade till övergången till den nya socialtjänstlagen och de övergångsbestämmelser som finns.

10 jun 2025

Riksdagen har nu röstat ja till regeringens förslag om en ny socialtjänstlag och till ändringar i andra lagar till följd av den nya socialtjänstlagen. 

9 jun 2025