Lärdomar från vårens distansundervisning på gymnasieskolor

Skolinspektionen har under våren genomfört inspektionssamtal med rektorer och ställt frågor om undervisning, betygsättning och garanterad undervisningstid. I en slutrapport har myndigheten analyserat hundra av samtalen och sammanställt lärdomar från dessa.  

Från och med höstterminen är utgångspunkten att alla elever ska få sin utbildning i skolans lokaler. Det finns dock tillfälliga bestämmelser som ger huvudmannen möjligheter att besluta om distansundervisning under vissa förutsättningar eller disponera läsåret på ett friare sätt. Om detta blir aktuellt kan de erfarenheter som vårens distansundervisning resulterat i vara bra att ta med sig.

Vissa elevgrupper är särskilt sårbara vid distansundervisning

Särskilt stöd och elevhälsa är ett område med särskilda utmaningar i en omställningssituation. Den bild som flertalet rektorer ger är att arbetet med elevhälsa och särskilt stöd under omständigheterna fungerar och att nya arbetssätt har utvecklats.

Skolinspektionen konstaterar dock att vissa elevgrupper tycks särskilt sårbara vid distansundervisning. Det gäller exempelvis elever på introduktionsprogram och elever med social oro i hemmet vilka kan behöva uppmärksammas särskilt i denna situation. Det finns dock risker kring detta område och Skolinspektionen kommer att fortsatt följa hur det går för dessa elever framöver. 

Arbetsplatsförlagt lärande fortsatt utmaning i höst

Det arbetsplatsförlagda lärandet (APL) tycks, enligt de rektorer Skolinspektionen talat med, överlag fungera bra även om vissa yrkesprogram har ställts inför ökade svårigheter kopplade till att kunna genomföra arbetsplatsförlagt lärande av god kvalitet. Detta gäller bland annat vård- och omsorgsprogrammet och hotell- och turismprogrammet. Detta är en fråga som kommer att vara fortsatt aktuell under hösten. 

Det kompensatoriska uppdraget utmanas vid distansundervisning

Skolan har en mycket viktig kompensatorisk roll för att både stärka alla elevers lärande oavsett hemförhållanden, men också för att skapa trygghet och uppmärksamma elever som far illa. Uppföljningar från såväl Skolverket, Sveriges Elevkårer, BRIS och Rädda barnen visar bland annat att skolans kompensatoriska uppdrag utmanas vid distansundervisning och att skillnaderna mellan de elever som lyckas och inte lyckas riskerar att öka.

Inför höstterminen är det därför viktigt att skolorna har en beredskap för att analysera elevernas behov med fokus på att distansundervisningen kan ha påverkat såväl elevernas kunskapsmässiga utveckling som psykiska hälsa, och att adekvata åtgärder vidtas, för att på så sätt upptäcka och komma till rätta med en ”kunskapsskuld” som i vissa fall tycks förekomma.

Fler lärdomar till det fortsatta arbetet 

Skolinspektionen ser att flera delar av det förändringsarbete – vilket har varit en följd av distansundervisningen – som rektorerna beskriver även kan utgöra viktiga lärdomar för att utveckla den ordinarie undervisningen och möta återkommande utvecklingsområden inom skolan.

Det kan handla om täta uppföljningar av hur undervisningen går, exempelvis med hjälp av enkla elevenkäter, som direkt kan leda till förbättringar i hur lärarna lägger upp undervisningen. Eller att genomgångar spelas in så att elever kan återgå till dem, vilket särskilt kan vara en tillgång för elever med stödbehov och elever som av sjukdom eller andra skäl missar undervisning.

Publicerad 17 aug 2020

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom skoljuridik:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

  • JP Skolnet

    Juridisk informationstjänst för dig som arbetar med skolfrågor.
  • JP RättsfallsnetSekretess

    JP Rättsfallsnet–Sekretess ger dig tillgång till alla domar om sekretess som avgjorts med stöd av tryckfrihetsförordningen och OSL.
  • JP RättsfallsnetSkola

    JP Rättsfallsnet–Skola ger dig till tillgång till alla domar på skolans område.

Nyheter

Får ett beslut om skolpliktens upphörande på grund av varaktig vistelse utomlands ses som ett mer ingripande beslut som ska fattas av ansvarig nämnd, eller kan det delegeras till exempelvis rektor? Vår juridiska rådgivare Maria Bjurholm reder ut saken.

27 sep 2022

Här kommer ett urval av de lagändringar som började gälla under sommaren 2022. Lagändringarna innebär bland annat en ny princip för betygssättning.

23 aug 2022

Regeringen tillsätter en utredning som ska utreda och lämna förslag till åtgärder för att förbättra arbetet med säkerhet i skolväsendet.

22 aug 2022