Kränkande beteende på jobbet | JP Infonet

Kränkande beteende på jobbet – 4 av 10 drabbade

En ny undersökning som Unionen har gjort tillsammans med Novus visar att fyra av tio tjänstemän utsatts för någon form av kränkning de senaste tolv månaderna.

arbetsliv_Krankande_beteende_pa_jobbet_4_av_10_drabbade_16x9.jpg

Undersökningen i korthet

  • Fyra av tio tjänstemän utsatts för någon form av kränkning de senaste tolv månaderna.
  • En av tio har upplevt att de har kontrollerats på ett sätt som de upplevt som överdrivet.
  • Var tionde har känt sig utesluten från samtal eller information på sitt arbete.
  • Fem procent har blivit kritiserade framför andra och fyra procent har blivit ignorerade, uteslutna eller isolerade.
  • I gruppen som utsatts för någon form av kränkning har fyra av tio upplevt en minskad motivation för jobbet till följd av kränkningen.
  • Bland dem som utsatts för någon form av kränkning har drygt fyra av tio haft tankar på att lämna arbetsplatsen på grund av kränkningen.
  • Drygt en av tio tjänstemän har sagt upp sig själv på grund av någon form av kränkning.

Totalt har 2 466 intervjuer genomförts.

Senast uppdaterad 11 nov 2019

Mer om Arbetsrätt
Utbildningar
  • Kursen ger dig en uppdatering inom det arbetsrättsliga området gällande begreppet ”personliga skäl”. Fokus ligger på misskötsamhet, illojalitet, kompetensbrister, sjukdom inklusive missbruksproblematik samt brottslighet både inom och utom tjänsten. (6 undervisningstimmar)

    Stockholm 1-dagskurs Kursledare: Stefan Flemström
  • Kursen riktar sig till chefer och anställda som behöver kännedom om vilka lagar och föreskrifter som gäller och som behöver ta ett strategiskt och systematiskt grepp om hur man arbetar förebyggande och åtgärdande kring problem med hot, våld och trakasserier i sin organisation.

    Stockholm 1-dagskurs Kursledare: Jessica Deinoff, Susanne Strand

Om JP Infonet


JP Infonet erbjuder tjänster och vägledning för dig som berörs av juridik i din yrkesroll. Vår vision är att tillgängliggöra juridiken, så att du som kund ska få all information, beslutsstöd och kompetens du behöver – på det sätt som du föredrar.

Mer om oss

Prenumerera på vårt fokusbrev

Se vår integritetspolicy

Webbtjänster inom området