Inte diskriminering att neka döv person receptionistjobb

En arbetssökande som var döv fick inte ett jobb som receptionist eftersom han inte kunde ta emot telefonsamtal. Arbetsdomstolen bedömer att det inte var diskriminering.

arbetsliv_Inte_diskriminering_att_neka_dov_person_receptionistjobb_16x9.jpg

En döv person sökte ett vikariat som receptionist på en tolkcentral. I annonsen ställdes krav på att de sökande skulle behärska samtliga telefontekniker, inklusive taltelefoni. Personen kallades inte till intervju och fick inte jobbet eftersom arbetsgivaren visste att han var döv och därmed inte kunde använda taltelefon. Personens fackförbund stämde arbetsgivaren för diskriminering.

Arbetsdomstolen bedömer att arbetet med taltelefoni var en av de väsentligaste arbetsuppgifterna för anställningen. Domstolen beaktar då bland annat att receptionen var underbemannad och att receptionisternas mest betungande arbetsuppgift var att ta emot samtal. Det var därmed inte diskriminerande att kräva att sökanden kan arbeta med taltelefon och att inte anställa en döv person som inte kan det.

Arbetsdomstolen anser att arbetsgivaren inte heller diskriminerat personen genom bristande tillgänglighet. Det skulle enligt domstolen inte vara skäligt att kräva att arbetsgivaren exempelvis omorganiserar verksamheten eller anställer en extra person. På grund av samtalens mängd och ofta brådskande karaktär kunde inte heller tekniska hjälpmedel ersätta besvarandet av samtal.

Senast uppdaterad 28 jan 2020

Mer om Arbetsrätt
Utbildningar

Om JP Infonet


JP Infonet erbjuder tjänster och vägledning för dig som berörs av juridik i din yrkesroll. Vår vision är att tillgängliggöra juridiken, så att du som kund ska få all information, beslutsstöd och kompetens du behöver – på det sätt som du föredrar.

Mer om oss

Prenumerera på vårt fokusbrev

Se vår integritetspolicy

Webbtjänster inom området