Högsta domstolen prövar lärares ingripande med brottargrepp

Högsta domstolen kommer att pröva om det var kränkande behandling när en lärare tog ett nackgrepp om en elev. Eleven hade neuropsykiatriska diagnoser och det fanns en handlingsplan om lågaffektivt bemötande. 

 

En lärare tog ett nackgrepp om en elev för att flytta på honom. Eleven satt i en soffa som blockerade en viktig passage i skolan och vägrade att flytta sig trots tillsägelser. Läraren visste inte att eleven hade neuropsykiatriska diagnoser och att det fanns en handlingsplan för lågaffektiv bemötande.

Barn- och elevombudet (BEO) ansåg att greppet utgjorde kränkande behandling och yrkade, i både tingsrätten och hovrätten, att huvudmannen för skolan skulle betala 10 000 kronor i skadestånd till eleven. Tingsrätten och hovrätten bedömde däremot att passagens viktiga funktion berättigade ett kroppsligt ingrepp.

BEO överklagade till Högsta domstolen som nu har gett prövningstillstånd. BEO anser att rättsläget är osäkert kring betydelsen av elevens diagnoser och handlingsplan för bedömningen av om lärarens ingrepp utgjorde kränkande behandling eller inte.  

En dom från Högsta domstolen förväntas någon gång i februari eller mars nästa år.

Senast uppdaterad 28 okt 2019

Mer om Skola
Utbildningar

Om JP Infonet


JP Infonet erbjuder tjänster och vägledning för dig som berörs av juridik i din yrkesroll. Vår vision är att tillgängliggöra juridiken, så att du som kund ska få all information, beslutsstöd och kompetens du behöver – på det sätt som du föredrar.

Mer om oss

Prenumerera på vårt fokusbrev Skola

Se vår integritetspolicy

Webbtjänster inom området