En god arbetsmiljö – i hemmet

Just nu är det många som sitter hemma och jobbar. För att skapa en god arbetsmiljö vid hemarbete krävs ett bra samarbete mellan arbetsgivaren och medarbetaren. 

arbetsliv_En_god_arbetsmiljo_i_hemmet_16x9.jpg

Det formella ansvaret för arbetsmiljön ligger på arbetsgivaren, det framgår av arbetsmiljölagen. Detta gäller även vid hemarbete. Men hur ska man som arbetsgivare försäkra sig om att medarbetarna har en fungerande arbetsmiljö ur till exempel ett ergonomiskt perspektiv? Och hur går man tillväga om man är orolig för att hemarbetet skapar en känsla av ensamhet? 

Enkelt uttryckt är dialogen och samarbetet mellan arbetsgivaren och arbetstagaren, tillsammans med en förståelse för hur arbetsmiljöarbete går till, nyckeln till att få en god arbetsmiljö hemma.

Det handlar dels om att arbetsgivaren tar sitt ansvar att undersöka, riskbedöma och åtgärda eventuella arbetsmiljöproblem. Men också om att arbetstagaren så tidigt som möjligt meddelar eventuella arbetsmiljöproblem i samband med hemarbetet – antingen direkt till sin chef eller via ett skyddsombud.

Senast uppdaterad 1 sep 2020

Mer om Arbetsrätt
Utbildningar

Om JP Infonet


JP Infonet erbjuder tjänster och vägledning för dig som berörs av juridik i din yrkesroll. Vår vision är att tillgängliggöra juridiken, så att du som kund ska få all information, beslutsstöd och kompetens du behöver – på det sätt som du föredrar.

Mer om oss

Prenumerera på vårt fokusbrev

Se vår integritetspolicy

Webbtjänster inom området