En god arbetsmiljö – i hemmet

Just nu är det många som sitter hemma och jobbar. För att skapa en god arbetsmiljö vid hemarbete krävs ett bra samarbete mellan arbetsgivaren och medarbetaren. 

arbetsliv_En_god_arbetsmiljo_i_hemmet_16x9.jpg

Det formella ansvaret för arbetsmiljön ligger på arbetsgivaren, det framgår av arbetsmiljölagen. Detta gäller även vid hemarbete. Men hur ska man som arbetsgivare försäkra sig om att medarbetarna har en fungerande arbetsmiljö ur till exempel ett ergonomiskt perspektiv? Och hur går man tillväga om man är orolig för att hemarbetet skapar en känsla av ensamhet? 

Enkelt uttryckt är dialogen och samarbetet mellan arbetsgivaren och arbetstagaren, tillsammans med en förståelse för hur arbetsmiljöarbete går till, nyckeln till att få en god arbetsmiljö hemma.

Det handlar dels om att arbetsgivaren tar sitt ansvar att undersöka, riskbedöma och åtgärda eventuella arbetsmiljöproblem. Men också om att arbetstagaren så tidigt som möjligt meddelar eventuella arbetsmiljöproblem i samband med hemarbetet – antingen direkt till sin chef eller via ett skyddsombud.

Publicerad 1 sep 2020

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom arbetsrätt och arbetsmiljörätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

  • JP Arbetsmiljönet

    Informationstjänsten för dig som är arbetsmiljöansvarig, skyddsombud eller har en samordnande roll.
  • JP Arbetsrättsnet

    Informationstjänsten för dig som har personalansvar eller jobbar på en personal- och HR-avdelning.
  • JP LaglistaArbetsmiljö

    Bevaka lagar som berör arbetsmiljöfrågor med en enkel och användarvänlig laglista. Och få personligt stöd av våra jurister.

Nyheter

En församling krävde att en anställd skulle närvara vid religiösa ceremonier. Diskrimineringsombudsmannen anser att den anställde inte utsatts för direkt eller indirekt diskriminering genom det uppställda kravet. Församlingen har därmed inte överträtt förbudet mot diskriminering i arbetslivet.

20 jun 2022

Arbetsmiljöverket gör nu en stor inspektionsinsats av arbetsmiljön hos första linjens chefer i privat sektor. Insatsen syftar till att förbättra chefernas arbetsmiljö och fokuserar på bland annat arbetsbelastning och arbetstider.

20 jun 2022

Vår jurist Jessica Deinoff svarar på frågan.

16 jun 2022