Logga in

Logga in formulär

Ange ditt användarnamn. Ange ditt lösenord. Glömt ditt lösenord?

En god arbetsmiljö – i hemmet

Just nu är det många som sitter hemma och jobbar. För att skapa en god arbetsmiljö vid hemarbete krävs ett bra samarbete mellan arbetsgivaren och medarbetaren. 

arbetsliv_En_god_arbetsmiljo_i_hemmet_16x9.jpg

Det formella ansvaret för arbetsmiljön ligger på arbetsgivaren, det framgår av arbetsmiljölagen. Detta gäller även vid hemarbete. Men hur ska man som arbetsgivare försäkra sig om att medarbetarna har en fungerande arbetsmiljö ur till exempel ett ergonomiskt perspektiv? Och hur går man tillväga om man är orolig för att hemarbetet skapar en känsla av ensamhet? 

Enkelt uttryckt är dialogen och samarbetet mellan arbetsgivaren och arbetstagaren, tillsammans med en förståelse för hur arbetsmiljöarbete går till, nyckeln till att få en god arbetsmiljö hemma.

Det handlar dels om att arbetsgivaren tar sitt ansvar att undersöka, riskbedöma och åtgärda eventuella arbetsmiljöproblem. Men också om att arbetstagaren så tidigt som möjligt meddelar eventuella arbetsmiljöproblem i samband med hemarbetet – antingen direkt till sin chef eller via ett skyddsombud.

Publicerad 1 sep 2020

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom arbetsrätt och arbetsmiljörätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

Nyheter

AD 2025 nr 29 klargör vem som var taxichaufförernas arbetsgivare och prövar frågor om övertid, bemanning och preskription. Vår expert Dan Holke analyserar målet.

1 dec 2025

IMY konstaterar att bolaget i egenskap av personuppgiftsansvarig har brustit i sina skyldigheter enligt dataskyddsförordningen. Bolaget får därför en reprimand.  

26 nov 2025

En av tio uppger att de alltid har för mycket att göra på jobbet. Störst är problemen inom utbildning, vård och omsorg. Det framgår av en ny rapport från Arbetsmiljöverket.

13 nov 2025