Bättre skolresultat i många kommuner | JP Infonet

Bättre skolresultat i många kommuner

Andelen elever som är behöriga till gymnasieskolan har ökat med nästan två procentenheter. Det genomsnittliga meritvärdet har också ökat. Det visar rapporten Öppna jämförelser – Grundskola.

skola_battre_resultat16x9.jpg

– Även om vi i årets rapport kan se att skolresultaten har förbättrats så ska vi inte förbise att statistiken visar på fortsatt stora skillnader i resultat mellan elevgrupper, till exempel kopplat till föräldrarnas utbildning och elevernas migrationsbakgrund. Arbetet för en likvärdig skola måste alltid vara i fokus, säger Maria Caryll, sektionschef på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). 

I likhet med andelen elever som når behörighet har även andelen elever som når kunskapskraven i alla ämnen ökat med omkring två procentenheter, till närmare 76 procent.

Fakta:

Statistiken i rapporten Öppna jämförelser – Grundskola baseras på uppgifter från Skolverket och Statistiska centralbyrån.

Senast uppdaterad 11 dec 2018

Mer om Skola
Utbildningar
  • Skoljuridikens dag är JP Utbildnings årligen återkommande nyhets- och aktualitetsdag inom skolans område. Efter ett inledande avsnitt med en kort genomgång av den utveckling som varit de senaste åren avhandlas nyheter och nya regler samt vissa förändringar i praxis. Därefter kommer några av de mest aktuella ämnesområdena att behandlas mer ingående.

    Stockholm 1-dagskurs Föreläsare: Lars Werner, Mikael Hellstadius, Simon Jernelöv
  • Denna kurs fokuserar på tilläggsbeloppet ur ett praktiskt perspektiv och riktar sig till alla som arbetar med detta inom såväl kommun som fristående verksamheter.

    Stockholm 1-dagskurs Föreläsare: Mikael Hellstadius
  • Utbildningen, som utvidgats till en dag (halvdag vid tillfället i Karlstad), syftar till att ge deltagarna fördjupade kunskaper om innehållet i den nya dataskyddsförordningen utifrån ett skolperspektiv kompletterat med de ändringar som tillkommit/föreslagits från regeringens sida.

    Karlstad ½-dagskurs Föreläsare: Didrik Värmon, Laura Gashi, Simon Jernelöv

Prenumerera på vårt fokusbrev Skola

Se vår integritetspolicy

Webbtjänster inom området