8 av 10 lärare känner till elever i behov av särskilt stöd som inte får det - JP Infonet

8 av 10 lärare känner till elever i behov av särskilt stöd som inte får det

Åtta av tio högstadielärare känner till att elever i behov av särskilt stöd inte får det. Granskningen visar att bristen är som störst i skolor med elever som har sämre socioekonomiska förutsättningar.

Undersökningen som är gjord av Lärarnas Riksförbund visar att 28 procent av lärarna känner till en elev, och hela 55 procent känner till mer än en elev, som är i behov av särskilt stöd men inte får det. Tillsammans blir det 83 procent av lärarna i högstadiet som känner till åtminstone en elev som är i behov av särskilt stöd, men som inte får det. 

Åtta av tio högstadielärare känner till att elever i behov av särskilt stöd inte får det. 

Undersökningen visar också att bristen på särskilt stöd tycks vara störst i skolor där många elevers föräldrar har låg utbildningsnivå. 65 procent av lärarna i de skolor där elevernas föräldrar hade lägst utbildningsnivå svarade att de kände till flera elever i behov av särskilt stöd som inte fick det. Totalt kände hela 88 procent av lärarna i dessa skolor till minst en elev som inte fick särskilt stöd trots behovet av det.

Beslutsstöd för dig som arbetar med
skolfrågor och skoljuridik.
 

Läs mer om informationstjänsten som används av nästan alla Sveriges kommuner. 

Senast uppdaterad 23 nov 2017

Mer om Skola
Utbildningar

Prenumerera på vårt fokusbrev Skola

Se vår integritetspolicy

Webbtjänster inom området