Logga in

Glömt ditt lösenord?

8 av 10 lärare känner till elever i behov av särskilt stöd som inte får det

Åtta av tio högstadielärare känner till att elever i behov av särskilt stöd inte får det. Granskningen visar att bristen är som störst i skolor med elever som har sämre socioekonomiska förutsättningar.

Undersökningen som är gjord av Lärarnas Riksförbund visar att 28 procent av lärarna känner till en elev, och hela 55 procent känner till mer än en elev, som är i behov av särskilt stöd men inte får det. Tillsammans blir det 83 procent av lärarna i högstadiet som känner till åtminstone en elev som är i behov av särskilt stöd, men som inte får det. 

Åtta av tio högstadielärare känner till att elever i behov av särskilt stöd inte får det. 

Undersökningen visar också att bristen på särskilt stöd tycks vara störst i skolor där många elevers föräldrar har låg utbildningsnivå. 65 procent av lärarna i de skolor där elevernas föräldrar hade lägst utbildningsnivå svarade att de kände till flera elever i behov av särskilt stöd som inte fick det. Totalt kände hela 88 procent av lärarna i dessa skolor till minst en elev som inte fick särskilt stöd trots behovet av det.

Beslutsstöd för dig som arbetar med
skolfrågor och skoljuridik.
 

Läs mer om informationstjänsten som används av nästan alla Sveriges kommuner. 

Publicerad 23 nov 2017

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom skoljuridik:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

Nyheter

I både grundskolan och gymnasieskolan har andelen behöriga lärare ökat något jämfört med föregående läsår. Det framgår av ny statistik från Skolverket.

22 apr 2024

Det menar kammarrätten som avslår ett överklagande om utlämnande av sådana ritningar.

12 mar 2024

Förutom att betala ersättning till eleven har skolan nu meddelat att eleven kommer att erbjudas koshermat framöver.

22 feb 2024