Ska tilläggsbelopp beviljas för elever med problematisk skolfrånvaro?
Fråga
Hur kan/ska man tänka kring att bevilja tilläggsbelopp gällande elev med problematisk skolfrånvaro? Finns det praxis att förhålla sig till?
Juristens svar
10 kap. 39 § skollagen (2010:800) som reglerar tilläggsbelopp för grundskolan anges att tilläggsbelopp ska lämnas bland annat för elever som har ett omfattande behov av särskilt stöd. Tilläggsbeloppet för en elev i behov av särskilt stöd ska vara individuellt bestämt utifrån elevens behov. I 14 kap. 8 och 8 a §§ skolförordningen (2011:185) har preciserats att med tilläggsbelopp avses ersättning för extraordinära stödåtgärder. Därmed avses åtgärder som väsentligt avviker från det särskilda stöd som ska tillhandahållas inom ramen för grundbeloppet och som innebär att betydande resurser måste sättas av för ett barns eller en elevs räkning. Vid bedömningen av om stödåtgärder är extraordinära ska åtgärdernas omfattning och varaktighet särskilt beaktas. Extraordinära stödåtgärder kan avse exempelvis assistenthjälp, anpassning av lokaler eller en helt anpassad lärmiljö. Med en helt anpassad lärmiljö avses en miljö som har utformats med särskilt små elevgrupper, hög lärartäthet och specialpedagogisk kompetens. Extraordinära stödåtgärder kan riktas till bland annat barn och elever med funktionsnedsättning, stora inlärningssvårigheter eller långvarig skolfrånvaro.
Prövningen av om tilläggsbelopp ska lämnas kräver att en individuell bedömning görs av varje elevs unika situation och behov. Eftersom tilläggsbelopp endast ska lämnas i undantagsfall måste utredningen klart visa att den enskilda eleven har sådana extraordinära behov att tilläggsbelopp ska lämnas (se Högsta förvaltningsdomstolens avgörande HFD 2012 ref. 46).
Det är alltså elevens individuella behov av extraordinära stödinsatser som ska avgöra om huvudmannen har rätt till tilläggsbelopp. Det går inte att säga generellt att en elev med problematisk skolfrånvaro ger eller inte ger rätt till tilläggsbelopp. Från praxis kan nämnas Kammarrätten i Stockholm 2023-02-09, mål nr 3614-22 och 3616-22, där en skola bedömdes ha rätt till tilläggsbelopp för elever med tidigare hemmasittarproblematik då de behövde assistenthjälp i alla sammanhang under skoldagen, dvs. både under lektioner, raster och vid måltider.
Ursprungligen publicerad i JP Skolnet.
Ny praxis och lagändringar kan ha tillkommit sedan texten skrevs. De senaste uppdateringarna och hur dessa påverkat rättsområdet hittar du alltid i relevant informationstjänst.
Publicerad 15 sep 2025

Skoljurist, Haninge kommun
JP Infonet vill upplysa om att svaret som ges är övergripande och inte en rekommendation till beslut i något enskilt fall.