Regeländringar på skolområdet sommaren 2025
Har du koll på regeländringarna inom skolområdet som började gälla under sommaren och hösten 2025? Bland annat infördes ämnesbetyg som ersätter kursbetyg, nya regler om ökad säkerhet i skolan började gälla och krav på användning av digitala verktyg i förskolan slopades för barn under två år. Detta är några av de viktigaste ändringarna som presenteras i den här sammanfattningen.
Ökad säkerhet i skolan
Den 1 juli 2025 infördes ett nytt kapitel i skollagen som föreskriver att såväl barn, elever och personal ska ha en trygg utbildnings- och arbetsmiljö. På varje förskole- och skolenhet ska det nu finnas en beredskapsplan och det ska bedrivas löpande arbete för att kunna hantera våldssituationer och hot om sådana situationer. Beredskapsplanen och det löpande säkerhetsarbetet även omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Det infördes även krav på att åtgärder ska vidtas för att obehöriga personer inte ska få tillträde till förskolans eller skolans område under tiden som verksamheten pågår. Rektorer på fritidshem, gymnasieskola, anpassad gymnasieskola och kommunal vuxenutbildning får också besluta om att väskor eller andra föremål som elever tar med sig får undersökas om det är befogat för att begränsa risken för brott, störningar, kränkningar eller för att upprätthålla säkerheten. Föremål som påträffas får omhändertas under vissa omständigheter. Ändringen innebär även att rektorer har en skyldighet att göra en polisanmälan vid misstanke om brott som begåtts i samband med verksamheten, om inte övervägande skäl talar emot det.
Ämnesbetyg istället för kursbetyg
Den 1 juli 2025 infördes Gy25, reformen där ämnesbetyg ersätter kursbetyg i gymnasieskola, anpassad gymnasieskola samt komvux på gymnasial nivå och som anpassad utbildning på gymnasial nivå. I det nya systemet sätts betyg efter avslutade nivåer i ämnet. Det avslutande betyget i ämnet omfattar längre nivåer och ersätter dessa betyg.
Som en konsekvens av Gy25 görs ändringar i de nationella programmen i gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan. Regeringen har beslutat om ändringar i examensmålen för de flesta nationella program i gymnasieskolan samt ändringar i programmålen för anpassade gymnasieskolans nationella program. Skolverket har också beslutat om nya programstrukturer för gymnasieskolans och anpassade gymnasieskolans nationella program. Regeringen och Skolverket har beslutat om flera ändringar i förordningar och föreskrifter som gäller registrering av betyg och utformning av betygsdokument och betygskataloger.
Ämnet matematik delas upp i fem ämnen: matematik, matematik – fortsättning, matematik – fördjupning, matematik – specialisering B och matematik – specialisering C. Ändringen görs för att undvika att elever inte läser mer matematik av rädsla för att sänka sina betyg med den nya betygsreformen. Ändringen innebär i sin tur att strukturen för matematik på vissa program ändras.
I samband med Gy25 har det även genomförts ändringar avseende i vilka ämnen fjärrundervisning får användas. Därutöver delas ämnet specialidrott delas upp i de två ämnena specialidrott samt tränings- och tävlingslära. Det infördes också ändringar i förordningen om behörighet och legitimation för lärare och förskollärare, bland annat gällande hur en lärare får behörighet i de nya ämnen som införs.
De nya systemen tillämpas för första gången för utbildningar som påbörjas efter den 30 juni 2025.
Ny dimensionering av gymnasial utbildning
För utbildningar på gymnasieskola som påbörjas efter den 30 juni 2025 ska såväl ungdomars som arbetsmarknadens efterfrågan vägas in när kommuner, regioner eller enskilda huvudmän bestämmer vilka program som ska erbjudas. Även antalet elevplatser ska beaktas på respektive program. Syftet är att förenkla etableringen på arbetsmarknaden för unga och att förbättra kompetensförsörjningen till välfärden och arbetslivet. Den nya regleringen gäller även för utbildning på introduktionsprogrammen programinriktat val och yrkesintroduktion som är utformad för en grupp elever.
Det ställs även krav på samverkan mellan kommuner i ett primärt samverkansområde för att kunna erbjuda flera gymnasiala utbildningar. Som huvudregel ska en kommun samverka med minst två andra kommuner om uppgifter inom gymnasieskola och komvux på gymnasial nivå.
Avskaffat krav på tidigare kunskaper för modersmålsundervisning i nationella minoritetsspråk
Riksdagen har beslutat om att avskaffa det tidigare kravet på elever som tillhör någon av de nationella minoriteterna ska ha goda kunskaper i sitt modersmål för att ha rätt till modersmålsundervisning i sitt nationella minoritetsspråk. I utbildningar på gymnasiet och i anpassad gymnasieskola som påbörjas efter den 30 juni 2025 har elever rätt till sådan modersmålsundervisning även om de inte har förkunskaper i språket.
Slopade krav på användning av digitala verktyg i förskolan
Regeringen har beslutat om ändringar i läroplanen för förskolan. Exempelvis slopas kravet på att barn under två år ska använda digitala verktyg och av den nya läroplanen framgår att barn under denna ålder endast ska använda analoga lärarverktyg. För barn över två år bör användning av andra läroverktyg än analoga användas med stor restriktivitet. Ändringarna gäller från den 1 juli 2025.
Ändrad behörighet för undervisning i samiska i sameskolan
Den 1 juli 2025 trädde en ändring i kraft rörande behörighet för lärare som undervisar i samiska i sameskolan. Ändringen innebär att för att en lärare ska vara behörig att undervisa i samiska i samma skolform, ska läraren fullgjort minst 30 högskolepoäng i samiska. Behörigheten att undervisa ska vara begränsad till den årskurser som lärarens utbildning i övrigt ger behörighet att undervisa i.
Nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare
Från och med den 1 september 2025 gäller nya regler i skollagen om ett nytt nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare. Programmet ska bestå av en struktur för kompetensutveckling och meriteringssystem för legitimerade lärare och förskolelärare. Insatser för kompetensutveckling ska ligga till grund för fyra olika meriteringsnivåer. För att uppnå en nivå krävs exempelvis viss yrkeserfarenhet, utbildning och i vissa fall examen på avancerad eller forskarnivå. Efter ansökan ska Skolverket besluta om en lärare eller förskolelärare nått upp till en viss nivå. Syftet med programmet är att utveckla undervisningens kvalitet, stärka yrkesrollerna, göra yrkena mer attraktiva och skapa en mer likvärdig utbildning.
Ny kursplan för samiska som modersmål i den anpassade grundskolan
En ändring i skolförordningen innebär att en ny kursplan ska tas fram för modersmål i samiska i den anpassade grundskolan. Tidigare har kursplanen för samiska som modersmål i den anpassade grundskolan varit amma kursplan som för undervisning av ämnet i grundskolan, specialskolan och sameskolan. Ändringen ska tillämpas första gången på utbildning som påbörjas från och med höstterminen 2025.
Av Emma Olsson, biträdande redaktör.
Ursprungligen publicerad i JP Skolnet.
Ny praxis och lagändringar kan ha tillkommit sedan texten skrevs. De senaste uppdateringarna och hur dessa påverkat rättsområdet hittar du alltid i relevant informationstjänst.
Publicerad 15 sep 2025