Logga in

Logga in formulär

Ange ditt användarnamn. Ange ditt lösenord. Glömt ditt lösenord?

Får man utelämna namnet på beslutsfattaren i ärenden med risk för hot och våld?

Juristens svar


I förvaltningslagen (2017:900), FL, finns det bestämmelser om hur myndigheters beslut ska dokumenteras. I 31 § FL framgår att för varje skriftligt beslut ska det finnas en handling som visar dagen för beslutet, vad beslutet innehåller, vem eller vilka som har fattat beslutet, vem eller vilka som har varit föredragande, och vem eller vilka som har medverkat vid den slutliga handläggningen utan att delta i avgörandet.  

En myndighet som meddelar ett beslut i ett ärende ska så snart som möjligt underrätta den som är part om det fullständiga innehållet i beslutet, om det inte är uppenbart obehövligt (33 § första stycket FL). Den som är part ska alltså underrättas om beslutet. Det finns inte något uttryckligt krav på att en sådan underrättelse ska innehålla beslutsfattarens namn, utan enligt förarbetena avgörs det normalt utifrån bestämmelserna om god förvaltning i 5–8 §§ FL samt övriga bestämmelser i förvaltningslagen (se prop. 2024/25:141 s.120). Det framgår dock uttryckligen i 33 § fjärde stycket att det är möjligt för en myndighet att i en skriftlig beslutsunderrättelse utelämna uppgifter om namn på bland annat beslutsfattaren om det kan befaras att personen utsätts för hot, trakasserier eller annan allvarlig olägenhet.  

Av förarbetena framgår att det exempelvis kan röra sig om en situation när en part har varit våldsam, agerat hotfullt eller, utan att vara direkt hotfull, har haft ett högt tonläge eller på liknande sätt varit aggressiv i kontakten med beslutsmyndigheten. Det krävs inte att parten har varit hotfull eller våldsam i det specifika ärendet, utan det räcker att hen exempelvis har visat ett sådant beteende i sina tidigare kontakter med myndigheten, att en annan myndighet har informerat om att parten har uppvisat ett sådant beteende inom ramen för dess verksamhet eller att det finns uppgifter i ärendet om aggressivt beteende i andra sammanhang (se prop. 2024/25:141 s. 83).  

Förutsättningarna kan också vara uppfyllda enbart på grund av omständigheter som hänför sig till en viss ärendetyp, exempelvis om allvarliga olägenheter med en viss frekvens förekommer i en specifik ärendetyp. Omständigheterna behöver dock även i ett sådant fall vara sådana att det kan befaras att en beslutsfattare utsätts för hot, trakasserier eller annan allvarlig olägenhet om hans eller hennes namn tas in i underrättelsen (se prop. 2024/25:141 s. 83).  

Det finns alltså möjlighet att i beslutsunderrättelsen utelämna namn på beslutsfattare i ärenden med risk för bland annat hot och våld. Notera dock att det gäller just underrättelsen om beslutet. Kravet på namn vid dokumentation av beslut i 31 § FL kvarstår. Även om namnet inte är med i beslutsunderrättelsen är det alltså möjligt för en enskild att vända sig till myndigheten och få information om vem som har fattat beslutet.

Ursprungligen publicerad i JP Förvaltningsnet.

Ny praxis och lagändringar kan ha tillkommit sedan texten skrevs. De senaste uppdateringarna och hur dessa påverkat rättsområdet hittar du alltid i relevant informationstjänst.

Publicerad 23 okt 2025

Tilda Ekstrand

Jurist, redaktör

JP Infonet vill upplysa om att svaret som ges är övergripande och inte en rekommendation till beslut i något enskilt fall.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom förvaltningsrätt:

Se vår integritetspolicy