Förslag om nytt rättsmedel mot långsam handläggning av klagomål hos IMY

Regeringen föreslår att ett nytt rättsmedel mot långsam hantering av klagomål hos Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, införs genom ändringar i dataskyddslagen och brottsdatalagen. Förslaget syftar till att förstärka enskildas rätt till ett effektivt rättsmedel vid utebliven eller långsam handläggning hos myndigheten.

Förslaget som regeringen har beslutat om innebär att en person som lämnat ett klagomål hos IMY och efter tre månader inte har fått besked om huruvida tillsyn kommer att inledas ska kunna begära att myndigheten lämnar ett sådant besked. IMY har då två veckor på sig att antingen lämna ett sådant besked eller avslå begäran i ett beslut. Om IMY inte lämnar besked eller fattar beslut inom två veckor ska begäran anses ha avslagits.

Förslaget innebär även att IMY:s beslut ska kunna överklagas till förvaltningsrätten. Detta gäller även i fråga om ett avslagsbeslut som ska anses ha avslagits. Förvaltningsrätten ska, om den anser att IMY borde ha möjlighet att lämna ett besked i frågan om tillsyn ska inledas eller inte, förelägga myndigheten att göra det snarast.

Lagändringarna föreslås börja gälla den 1 maj 2025.

Publicerad 27 jan 2025

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom it-rätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

Nyheter

Sjukhusstyrelsen har i egenskap av personuppgiftsansvarig behandlat personuppgifter i strid med GDPR och får en reprimand från IMY.

17 jun 2025

Lyssna till vår jurist och rådgivare Beata Rosvall när hon förklarar skillnaden mellan anonymiserade och pseudonymiserade personuppgifter i detta JP Play-avsnitt.

17 jun 2025

Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) har granskat tre företags användning av kakbanners efter inkomna klagomål – och riktar kritik mot samtliga.

22 maj 2025