Ett anmält vindkraftverk anses stå tillsammans med befintlig vindkraftspark
MÖD bedömer att ett anmält vindkraftverk är tillståndspliktigt på grund av dess placering och att det kan finnas behov av att anpassa driften av verket till en befintlig vindkraftspark. Domstolens bedömning är att vindkraftverket ska anses ”stå tillsammans med” vindkraftsparken.
BAKGRUND
Ett bolag skickade in en anmälan om att uppföra ett vindkraftverk till en miljö- och byggnadsnämnd. Vindkraftverket skulle placeras i närheten av en redan tillståndsgiven vindkraftspark. Vindkraftsparken var uppdelad på två lokaliseringar på varsin sida av en väg. Avståndet mellan de två lokaliseringarna var som kortast tre kilometer. Det anmälda vindkraftverket var avsett att placeras mellan de två lokaliseringarna, på cirka två kilometers avstånd från respektive sida.
Nämnden ansåg att det anmälda vindkraftverket skulle anses stå tillsammans med vindkraftsparken, och därför krävde tillstånd. Bolaget menade att verksamheten endast var anmälningspliktig och överklagade upp till mark- och miljööverdomstolen (MÖD).
RÄTTSLIG REGLERING
I 21 kap. 13 § miljöprövningsförordningen (2013:251), MPF, finns bestämmelser om tillståndsplikt för vindkraftverk i vissa fall. Tillståndsplikt B gäller bland annat om två eller fler vindkraftverk står tillsammans (så kallad gruppstation), om alla vindkraftverk är högre än 150 meter. Tillståndsplikt B gäller även för ett lika högt vindkraftverk som står tillsammans med en sådan gruppstation.
MARK- OCH MILJÖÖVERDOMSTOLENS BEDÖMNING
Frågan i målet är om vindkraftverket är tillståndspliktigt enligt 21 kap. 13 § MPF. Det avgörande är om det planerade vindkraftverket ”står tillsammans med” en gruppstation. MPF innehåller ingen definition av begreppet.
MÖD konstaterar att ett vindkraftverk som placeras nära andra kraftverk kan medföra en större omgivningspåverkan. Detta eftersom det finns fler störningskällor för omgivningen. MÖD anser att det inte bara är avståndet som ska beaktas vid bedömningen av om ett kraftverk står tillsammans med andra kraftverk. Även den gemensamma hälso- och miljöpåverkan av vindkraftverken bör vägas in. Däremot ska det inte beaktas i vilken omfattning det går att föreskriva om skyddsåtgärder för att minska påverkan på omgivningen.
MÖD bedömer att avståndsförhållandena inte i sig medför att det anmälda kraftverket ska anses stå tillsammans med gruppstationen. Utredningen tyder inte heller på att placeringen kommer påverka landskapsbilden på ett betydande sätt. Däremot lägger domstolen vikt vid att avståndet mellan vindkraftparkens två delområden är längre än avståndet mellan det anmälda kraftverket och respektive område. Det innebär enligt MÖD att placeringen av kraftverket skulle binda ihop de två befintliga områdena.
MÖD konstaterar vidare att några bostäder kan drabbas av skuggutbredning som överskrider de begränsningsvärden som fastställts i praxis. Det medför att driften av vindkraftverket kan behöva anpassas till den befintliga vindkraftsparken. Med hänsyn till det och verkets placering bedömer MÖD att det anmälda vindkraftverket ska anses stå tillsammans med gruppstationen.
MÖD finner därför att verksamheten är tillståndspliktig enligt 21 kap. 13 § MPF och avslår bolagets överklagande.
Referat av Mark- och miljööverdomstolen 2025-07-01, mål nr M 8785-24.
Av Tora Rosengren, biträdande redaktör.
Ursprungligen publicerad i JP Miljönet.
Ny praxis och lagändringar kan ha tillkommit sedan texten skrevs. De senaste uppdateringarna och hur dessa påverkat rättsområdet hittar du alltid i relevant informationstjänst.
Publicerad 28 aug 2025