Logga in

Logga in formulär

Ange ditt användarnamn. Ange ditt lösenord. Glömt ditt lösenord?

Studie om maktrelationen mellan kund och serviceanställd

Hur kan maktrelationen mellan kund och anställd inom ett serviceyrke leda till sexuella trakasserier? Nu ska forskare vid Karlstads universitet undersöka saken.

arbetsliv_Studie_om_maktrelationen_mellan_kund_och_serviceanstalld_16x9.jpg

Sexuella trakasserier inom restaurangbranschen har alltid varit ett problem. Problematiken har även spridit sig till andra branscher såsom detaljhandeln och vården.

– Som anställd blir man konstant utvärderad utifrån den service man ger. Dels av kunderna, dels för att det finns en kultur internt om att man ska ge bra service. Det kan leda till en maktobalans och en underordning – både i relation till kundens önskemål och till den servicekultur som finns, säger Anna Fyrberg Yngfalk, lektor i företagsekonomi på Handelshögskolan vid Karlstads universitet.

Nu ska hon tillsammans med en kollega studera makt och genus i relationen mellan kund och serviceanställd. Syftet med studien är att visa på de negativa sidorna av kundorientering. De vill dessutom att drabbade branscher ska få mer kunskap om behovet av riktlinjer och rutiner för att motverka att anställda utsätts för sexuella trakasserier.

Vill du veta mer om sexuella trakasserier på jobbet?


Missa då inte vår webbkurs inom området.

Publicerad 9 nov 2018

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom arbetsrätt och arbetsmiljörätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

Nyheter

En av tio uppger att de alltid har för mycket att göra på jobbet. Störst är problemen inom utbildning, vård och omsorg. Det framgår av en ny rapport från Arbetsmiljöverket.

13 nov 2025

Vår jurist Lisa Hallstedt berättar om i vilket skede arbetsgivaren ska involvera skyddsombudet.

11 nov 2025

JO bedömer att det kan antas att läraren uppfattat rektorns uttalanden som en inskränkning av hennes yttrandefrihet och ger rektorn kritik för detta.

11 nov 2025