Sanktionsavgift mot Statens servicecenter

Statens servicecenter har dröjt med att underrätta såväl Datainspektionen som berörda myndigheter om en personuppgiftsincident. Därför utfärdar nu Datainspektionen en sanktionsavgift mot servicecentret.

dataskydd_Sanktionsavgift_mot_Statens_servicecenter_16x9.jpg

Datainspektionen har granskat Statens servicecenter efter att ha tagit emot flera anmälningar om en personuppgiftsincident som rör en felaktighet i myndighetens system för lönehantering.

– Vår granskning visar att Statens servicecenter dröjt för länge med att underrätta de berörda myndigheterna samt att för egen del göra en incidentanmälan till Datainspektionen. Dessutom var dokumentationen av incidenten som drabbade den egna personalen otillräcklig, säger Elin Hallström som lett Datainspektionens granskning.

I sitt beslut förelägger Datainspektionen Statens servicecenter att ta fram rutiner för dokumentation av personuppgiftsincidenter och se till att rutinerna efterlevs. Datainspektionen utfärdar även en sanktionsavgift på sammanlagt 200 000 kronor mot servicecentret.

Senast uppdaterad 29 apr 2020

Mer om IT och dataskydd
Utbildningar

Om JP Infonet


JP Infonet erbjuder tjänster och vägledning för dig som berörs av juridik i din yrkesroll. Vår vision är att tillgängliggöra juridiken, så att du som kund ska få all information, beslutsstöd och kompetens du behöver – på det sätt som du föredrar.

Mer om oss

Prenumerera på vårt fokusbrev dataskydd

Se vår integritetspolicy

Webbtjänster inom området