Nya skärpta regler för arbetsplatsen vid årsskiftet

Den 1 januari 2021 börjar Arbetsmiljöverkets ändrade föreskrifter för hur arbetsplatser ska utformas gälla. En av nyheterna är att nya arbetsplatser ska planeras så att de kan erbjuda en god arbetsmiljö för alla och kunna ta emot personer med funktionsnedsättning.  

arbetsliv_Nya_skarpta_regler_for_arbetsplatsen_vid_arsskiftet_16x9.jpg

Arbetsmiljöverket har fattat beslut om nya, ändrade föreskrifter för arbetsplatsers utformning.  De innehåller regler om allt från luftkvalitet till krav på belysning och dagsljus, personalutrymmen, tillgänglighet, utrymning och säkerhet. Många av dessa regler har funnits tidigare, men en del har förtydligats, skärpts och tillkommit.

En nyhet är att det nu kommer att ställas tydligare krav på att byggherrar, arkitekter och projektörer tar hänsyn till arbetsmiljön i den färdiga byggnaden redan vid projekteringen. Det kan handla om att det ska finnas tillräckliga personalutrymmen eller möjlighet till dagsljus.

Säkra utrymningsvägar för alla


Nya arbetsplatser ska även projekteras så att de blir tillgängliga för personer som har en funktionsnedsättning. Det handlar till exempel om bredden på dörrarna och att det ska finnas säkra utrymningsvägar. 

Kravet på ökad tillgänglighet för personer med en funktionsnedsättning gäller nu alla nybyggda arbetsplatser och vid större ombyggnationer. Lokaler som används för arbete där det behövs full funktionsförmåga är undantagna. Dagens befintliga arbetsplatser ska, liksom tidigare, vara tillgängliga för dem som arbetar där.

Krav på tillräckligt rörelseutrymme


En annan regel som skärps är kravet på att det ska finnas rörelseutrymme för att kunna arbeta på ett ergonomiskt riktigt sätt. Det gäller vid arbetsmoment där man behöver vrida, huka eller böja sig ned. 

De nya föreskrifterna om arbetsplatsens utformning börjar gälla den första januari 2021 och gäller alla arbetsplatser där arbetsgivaren kan påverka utformningen av lokalerna, inte i eget eller andras hem.

Publicerad 1 sep 2020

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom arbetsrätt och arbetsmiljörätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

  • JP Arbetsmiljönet

    Informationstjänsten för dig som är arbetsmiljöansvarig, skyddsombud eller har en samordnande roll.
  • JP Arbetsrättsnet

    Informationstjänsten för dig som har personalansvar eller jobbar på en personal- och HR-avdelning.
  • JP LaglistaArbetsmiljö

    Bevaka lagar som berör arbetsmiljöfrågor med en enkel och användarvänlig laglista. Och få personligt stöd av våra jurister.

Nyheter

I denna analys diskuterar JP Infonets expert Lucas Wahlsjö begreppen skiljande från anställning och tvåmånadersregeln, men framförallt vikten av att ha tillräcklig stödbevisning när ord står mot ord mellan arbetsgivare och arbetstagare.

19 maj 2022

Frågan om ledighet för att tjänstgöra inom försvaret väcks inte minst med anledning av Rysslands invasion av Ukraina. Vad gäller egentligen för svenska arbetstagare som vill tjänstgöra inom det svenska försvaret? Vår jurist Emma Wallin svarar på frågan.

19 maj 2022

En underläkare ansåg sig diskriminerad på grund av ålder, etnicitet, modersmål och utländsk examen när han inte fick AT-tjänstgöring. Tingsrätten konstaterar att underläkarens personliga brev är mycket allmänt hållet i jämförelse med de kandidater som har kallats till intervju. Mannen kan därför inte anses ha varit i en jämförbar situation med övriga sökanden.

14 apr 2022