Får en kommun maskera adressuppgifter och telefonnummer i ansökningshandlingar?

arbetsliv_Maskera_i_ansokningshandlingar_.jpg

En kommun har rätt att maskera adressuppgifter och telefonnummer från ansökningshandlingar. Om det kan antas att ett utlämnande av uppgift om en enskilds personliga förhållanden kan leda till att den enskilde eller någon närstående utsätts för våld eller andra allvarliga men omfattas uppgifterna av sekretess. Det framgår av 39 kap. 3 § offentlighets- och sekretesslagen.

Bostadsadress, privat telefonnummer, bild, uppgift om närstående och liknande uppgifter om anställda omfattas av sekretess, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att de enskilde eller närstående lider men. För dessa uppgifter gäller alltså stark sekretess.

Kammarrätten slog tidigare i år fast att det var rätt av en kommun att inte lämna ut uppgifter om en anställds hemadress, e-postadress och telefonnummer.

Publicerad 13 dec 2021

JP Infonet vill upplysa om att svaret som ges är övergripande och inte en rekommendation till beslut i något enskilt fall.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom arbetsrätt och arbetsmiljörätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

  • JP Arbetsmiljönet

    Informationstjänsten för dig som är arbetsmiljöansvarig, skyddsombud eller har en samordnande roll.
  • JP Arbetsrättsnet

    Informationstjänsten för dig som har personalansvar eller jobbar på en personal- och HR-avdelning.
  • JP LaglistaArbetsmiljö

    Bevaka lagar som berör arbetsmiljöfrågor med en enkel och användarvänlig laglista. Och få personligt stöd av våra jurister.

Nyheter

En församling krävde att en anställd skulle närvara vid religiösa ceremonier. Diskrimineringsombudsmannen anser att den anställde inte utsatts för direkt eller indirekt diskriminering genom det uppställda kravet. Församlingen har därmed inte överträtt förbudet mot diskriminering i arbetslivet.

20 jun 2022

Arbetsmiljöverket gör nu en stor inspektionsinsats av arbetsmiljön hos första linjens chefer i privat sektor. Insatsen syftar till att förbättra chefernas arbetsmiljö och fokuserar på bland annat arbetsbelastning och arbetstider.

20 jun 2022

Vår jurist Jessica Deinoff svarar på frågan.

16 jun 2022