Logga in

Logga in formulär

Ange ditt användarnamn. Ange ditt lösenord. Glömt ditt lösenord?

Kommuner förbättrar sin säkerhet vid skolskjuts

Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) har följt upp en enkätundersökning från 2009 och konstaterar att det har blivit lite säkrare för barn som åker skolskjuts.

Tusentals barn åker skolskjuts varje dag. Kommunen ansvarar enligt skollagen för att erbjuda elever en säker skolskjuts. Varje kommun bestämmer själv vilka krav de vill ställa på sin skolskjuts och om den ska erbjudas som särskilt upphandlad skolskjuts eller med hjälp av linjetrafiken. Generellt ställs högre krav på upphandlad skolskjuts än på skolskjuts i linjetrafik, men skillnaderna mellan kommunerna är stor.

 NTF:s uppföljning på en enkätundersökning från 2009 visar att det blivit lite säkrare för barn som åker skolskjuts. För den upphandlade skolskjutsen ställer 39 procent av kommunerna högre krav idag än 2009 och när det gäller linjetrafiken ställer 47 procent av kommunerna högre krav. Trots det är det fortfarande alltför många som till exempel måste korsa en trafikerad väg för att ta sig till sin hållplats eller färdas utan möjlighet att använda bälte. 

Arbetar du med skolfrågor?

Läs mer om vårt beslutsstöd på det skoljuridiska området. 

Publicerad 18 dec 2017

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom skoljuridik:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

Nyheter

Vår skolrådgivare och jurist Maria Bjurholm svarar på frågan i det senaste avsnittet av JP play.

11 apr 2025

Regeringen tillsätter en ny utredning som ska föreslå åtgärder för att stärka arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck i förskolan, skolan och fritidshemmet.

11 apr 2025

Ändringarna föreslås träda i kraft 1 juli 2026 och tillämpas på utbildning som påbörjas efter 30 juni 2028. 

10 apr 2025